Probleem met Naardense Bijbel

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Korte tijd geleden heb ik een bijbelvertaling gekocht: de Naardense Bijbel. Naar mijn mening is deze bijbel heel goed vertaald. Maar samen met mijn godsdienstlerares kwam ik er achter dat de (mannelijke) auteur van deze vertaling een mannelijke levenspartner heeft. Zou iemand die zo leeft toch een goede vertaling kunnen maken? Volgens mijn godsdienstlerares namelijk niet.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Fijn dat je je extra verdiept in de Bijbel aan de hand van een recente vertaling. Wanneer je vertalingen met elkaar vergelijkt, zie je vaak scherp waar de overeenkomsten en waar de verschillen liggen. Soms merk je -ook zonder kennis van de oorspronkelijke talen- of iets ‘versimpeld’ is weergegeven of niet.

In de theologische wetenschap is tot op dit moment veel waardering voor de getrouwdheid waarmee de Statenvertalers het Hebreeuws en het Grieks hebben vertaald in het Nederlands. Natuurlijk is te merken dat dit het Nederlands is van 1637! Vandaar de latere Nederlandse vertalingen en herzieningen van de Statenvertaling.

Nu is vertalen tegelijkertijd interpreteren. Want er is heel vaak een keuze mogelijk in de nuance die weergegeven moet worden. Bij die keuze komt meer dan eens de theologische overtuiging van de vertaler om de hoek kijken. We geloven dat de bijbelschrijvers geïnspireerd werden door de Heilige Geest. Maar het is ook belangrijk dat de vertaler (en de lezer!) zich laat leiden door de Heilige Geest. Met deze overwegingen moet je kritisch kijken naar iedere vertaling, dus ook de Naardense.

Bij de keuze voor een vertaling, die je dagelijks voor jezelf leest, zou ik het ‘bijbelse’ en ‘Godvrezende’ leven van de vertaler(s) erg belangrijk vinden. Voor studiedoeleinden kun je daarnaast altijd nog andere vertalingen raadplegen. Deze laatste kunnen op onderdelen soms toch wel de betekenis heel raak hebben weergegeven.

Ds. A. Jonker, Baarn

Tags in dit artikel:

bijbelvertalingen