Chickie

drs. I. A. Kole / 4 reacties

Vraag

Aan iemand van de Ger. Gem. Ik word steeds nageroepen door jongens. Ze roepen dan “chickie” bijvoorbeeld. Ik vond het in het begin wel fijn om dat te horen omdat ik onzeker was over mijn lichaam. Nu ben ik ondertussen 18, dus ben ik veel zelfverzekerder geworden. Ik vind het niet normaal dat jongens (ook christelijke) me naroepen! Ik voel me dan als een object in plaats van een mens. Ik vind het gewoon niet respectvol!

Soms word ik ook achternagezeten op de fiets door een oudere man. Ik durf daardoor niet meer in het donker te fietsen. Ik draag gewoon nette kleding dat niet te strak en te bloot is. Wat doe ik dan verkeerd? Ze moeten me gewoon met rust laten! Ik weet eigenlijk niet meer wat ik moet doen hieraan. Nu heb ik ook geen vertrouwen meer in heel veel jongens die ik ken en ik wil hen wel vertrouwen. Ik bid wel of de Heere me onderweg nabij wilt zijn, want soms ben ik gewoon bang. Ik heb het idee dat de Heere niet luistert naar me. Kan iemand me misschien helpen?

Antwoord

Wat is het vervelend dat je zo nageroepen e.d. wordt. En dat je niet weet waarom ze dat doen. Je zal je vragen aan je ouders, aan de predikant/ouderling, gesteld hebben.

Mijn advies zou zijn: je ouders moeten het initiatief nemen om met die jongens over deze toestand te praten. Neem een predikant/ouderling/diaken, of een goede vriendin in vertrouwen en vraag aan de HEERE of Hij de harten wil neigen. Ken je iemand uit die groep waarin je vertrouwen hebt?

Je hebt nu de leeftijd  dat je volwassen bent en dat dat gezeur afgelopen moet zijn. Verlies de moed niet. Laat in je gebed die nood zwaar wegen, want je vertrouwen wordt steeds meer aangetast.

In alles Gode bevolen, Die alle macht heeft in hemel en op aarde.

Drs. I. A. Kole

4 reacties
K80
Beste vraagstelster.

Je zal best een mooie meid zijn anders krijg je die opmerkingen niet. Begrijpelijk dat je die opmerkingen een keer beu bent. Neem aan dat het jongens zijn van je eigen leeftijd? Ik weet niet hoe je er zelf op reageert, maar stevig met humor of een sneer terug reageren kan wel helpen om jet te doen stoppen.
Als ze merken dat je er ongemakkelijk van wordt, blijven ze het juist doen. Kortom, gewoon scherp terug reageren!
Alleen het achterna gezeten worden door een oudere man is wel een slechte zaak. Heb je nog een vader of broers die hier actie over kunnen nemen? Mits je weet wie het is.
Lekkerbek
Ik denk dat je eigen houding wel bepalend is, je hebt in t begin misschien wel laten zien dat je er gevleid op was. Laat nu zien dat je er niet meer van gediend bent. Inderdaad met humor kun je veel bereiken, en anders een gevatte opmerking waar ze niets van terug hebben.
Wat die oudere man betreft: zorg dat je niet alleen fietst s avonds, of vraag of iemand je op afstand volgt zodat deze persoon dit ook ziet en er iets mee doet!
mortlach
Als je wordt achternagezeten - wat natuurlijk heel vervelend en volslagen onacceptabel is - kun je misschien richting het dichtstbijzijnde politiebureau fietsen. Of met je mobiele telefoon beginnen met filmen. Zodra het niet meer zo anoniem is, houdt dat gedrag hopelijk snel op.
miss_j
En misschien wel het belangrijkste wordt imo vergeten: het ligt niet aan jou! Echt niet, laat je niks aanpraten.