Vloekende familie

Ds. A.T. Vergunst / 1 reactie

Vraag

Beste dominee Vergunst. Graag wil ik u smeken om advies, smeken omdat ik de wanhoop nabij ben en ik niet met iemand kan praten over mijn probleem. Het kruis dat de Heere mij gegeven heeft is dat de mensen waar ik van hou Gods heilige naam misbruiken. Het zijn mijn bloedeigen moeder, broertje en zus. Ze weten welke straf er op staat en toch doen ze het en als ik er iets van zeg ben ik vroom en schijnheilig. Ik ben zeker niet beter en heb niet het recht te oordelen, maar het doet me zoveel pijn en verdriet dat ik vaak bang ben te bezwijken onder dit kruis.

De vraag die me zo bezig houdt is: zal ik hen nog kennen als God terug komt om te oordelen? Dat vooruitzicht beangstigt mij zo, ik wil ze namelijk niet meer kennen. Heeft u misschien een antwoord of raad?

Een wanhopige vrouw van 25.

Antwoord

Beste vriendin,

Het moet inderdaad een dagelijkse worsteling zijn om te horen dat hen die je lief zijn zo hun mond gebruiken en de Naam van de Heere daarmee misbruiken. Heel goed dat je er iets over gezegd hebt, maar het lijkt dat dit niet helpt en dat ze je alleen maar uitschelden.

Gelukkig is er een weg naar Boven in het gebed. Daar mag en zal je ook inderdaad je moeder, broertje en zus noemen voor de Heere Jezus. Hij alleen is de Zaligmaker en zou Hij hen niet kunnen bekeren van hun zondige weg? John Bunyan was zo’n verschrikkelijk vloeker dat zelfs goddeloze vrienden sidderden als John begon te spreken. Maar God heeft hem in zijn hart gegrepen en wat zijn er kostelijke woorden over zijn lippen gekomen daarna.

De vraag die je zo bezig houdt is voorbarig en ik raad je aan daar ook niet mee te worstelen. Zij zijn nog in het heden van de genade en de Heere kan hen nog van de weg die zij nu gaan bekeren. Je denkt dan ook te klein van God, alsof Hij hun hart niet kan veranderen voordat ze uit dit leven worden genomen. Denk aan de moordenaar aan het kruis. Hij was zelfs in een zeker opzicht een vloeker toen hij aan het kruis ging, want hij sprak ook onwaardig tot de Heere Jezus. Maar toen sprak God tegen zijn hart en je weet het einde van hem. Hij mocht met Jezus die dag in het Paradijs komen. Is Gods hand niet in staat om dat ook voor je moeder, broertje en zus te doen?

Monica (moeder van Augustinus) bad voor een zoon die zich totaal aan allerlei zonden overgaf. God verhoorde haar smeekstem. Houd moed en volhard in het gebed.

Groeten,
Pastor A. T. Vergunst

Tags in dit artikel:

familievloeken
1 reactie
CorsdeKort
Wellicht dat als je vraagt: "houd je van mij"? En als ze dat dan bevestigen kun je vragen: "willen je dan wel aub,voor mij, stoppen met vloeken in mijn nabij zijn"? Dat dan dan kan helpen.

Het is raadzaam dat individueel te vragen en niet als ze dat doen maar als er zich een geschikt moment voor doet en betreffende (hart) zacht is.

Mocht dat niet lukken dan is (zelf) verhuizen wellicht een optie.