Tandartsangst

drs. G.H. Hoek / 2 reacties

Vraag

Ik ben al vanaf kind heel erg bang voor de tandarts. Ga daar ook al heel lang niet meer heen. Door een afwijking (o.a. een kaakafwijking die officieel moet worden verholpen door een operatie) had ik al wat minder tanden en kiezen dan normaal. Nu is het zo dat ik al heel lang gezondheidsproblemen heb zoals diabetes en vallen mijn tanden in een rap tempo uit. Onder mis ik al heel wat kiezen, boven valt het nog mee. Wat kan ik hier nog aan doen? En kan het door de diabetes komen dat het nu zo erg uitvalt?

Antwoord

Geachte heer/mevrouw,

Het uitvallen van tanden komt waarschijnlijk door parodontitis. Parodontitis is het verloren gaan van het tandkasbot door jarenlange tandvleesontsteking die weer het gevolg is van tandplaque en tandsteen. Tandvleesontsteking tegelijk met diabetes geeft vaak nog meer en nog sneller tandkasbotverlies.

Wat jammer dat u zo tegen tandartsbezoek opziet. Vaak kan parodontitis genezen en verder tandkasbotverlies voorkomen worden door goed schoonmaken van het gebit en de juiste poetsmethode. Ga alstublieft praten bij een tandarts en kijk of er een klik is tussen u en die persoon. Bezoek er desnoods een paar. U kunt gerust puur ter kennismaking een afspraak maken. Geef aan bij het maken van de afspraak dat u last heeft van tandartsangst en er tijdens het eerste bezoek alleen kennis gemaakt zal worden. Van harte welkom!

Met vriendelijke groet,
Henk Hoek, tandarts

Tags in dit artikel:

tandarts
2 reacties
hans0166
er zijn diverse klinieken in NL waar je met extreme angst terecht kunt voor een speciale behandeling. Vaak met een vorm van sedatie.
Als je een verzekering hebt kun je altijd informeren of je behandeling daar vergoed wordt.
gebruik google, of andere zoekmachine, en zoek op angst tandarts
katlheen
Je kunt tegenwoordig ook terecht bij een narcosetandarts. Dan wordt je onder narcose behandeld. Ik heb er zelf ook ervaring mee en ik was er erg blij mee.
De ingrepen zelf vallen onder je reguliere tandartsverzekering, de narcose niet. De tarieven zijn overigens ook niet schrikbarend hoog dus het is zeker het overwegen waard.
Na zo'n behandeling waarbij je weer "op de rit" bent kan je proberen om de tandarts regulier te bezoeken zoals de tandarts hierboven al aangeeft. Zo heb ik het in ieder geval gedaan, en nu ga ik netjes minstens 1 keer per jaar naar de tandarts en dat voorkomt weer veel leed in de toekomst zullen we maar zeggen.

Succes er meer!