Emotioneel beschadigd door het reformatorische gedachtegoed

J.M. Strijbis | Geen reacties | 02-01-2006| 00:00

Vraag

Ik vraag me af of er ook mensen emotioneel beschadigd zijn door het reformatorische gedachtegoed en de onderdrukking die dit met zich mee kan brengen? Ik mis hier openheid over.


Antwoord

Ha vragensteller,
 
Ik denk niet dat het reformatorisch gedachtegoed iemand kan beschadigen. Wel de manier waarop mensen er mee omgaan. Uit de communistische wereld (en ook bij andere ideologieën en godsdiensten, evenals bij het christendom) weten we dat mensen door een soort hersenspoeling voor hun leven beschadigd zijn geworden. Jij doelt hier m.i. meer op het opdringen tegen wil en dank van de reformatorische ideeën. Hieruit kan emotionele beschadiging plaatsvinden, evenals het opdringen van Bijbelse waarheden e.d. Wij kunnen elkaar namelijk niet overtuigen en dat wordt nog wel eens (onbewust of bewust) geprobeerd.

De dienst aan de God van de Bijbel is een liefdedienst, die Gods kind nog nooit verdriet heeft gedaan. Nu kan er dus achter het 'dwingen' enorm veel liefde schuil gaan, terwijl hierdoor toch dingen kunnen ontsporen.

Als je het hebt over onderdrukking, kan ik me daar niet echt een goed beeld van vormen, want dat doet mij echt denken aan heel ongezonde situaties. Ouders hebben een grote verantwoordelijkheid, want ze moeten het hun kinderen inscherpen, dag en nacht. Toch zit er ontspanning in het feit dat God de wasdom geeft en wij dat niet kunnen.

Hopelijk heb ik je iets verder geholpen.

Groetjes,
J. M. Strijbis

Lees meer artikelen over:

christenen

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

J.M. Strijbis

  • Geboortedatum:
    16-06-1956
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Gouda
  • Status:
    Actief
173 artikelen
J.M. Strijbis

Bijzonderheden:

Docent(opleider) Driestar Hogeschool


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Ik heb een vraag over de kwestie zelfbevrediging (...) In hoeverre is dit als zonde te bestempelen als er geen seksuele fantasie bij is? Puur de lichamelijke daad (...)

Ik heb een vraag over de kwestie zelfbevrediging. Ik weet dat er hier al diverse vragen en antwoorden over gesteld zijn, echter ik zou het graag van een andere kant belicht zien. In hoeverre is dit al...
Geen reacties
02-01-2007

Uitmaken of niet? Met deze vraag loop ik nu al enige tijd rond en het begint me echt op te breken (...)

Uitmaken of niet? Met deze vraag loop ik nu al enige tijd rond en het begint me echt op te breken. Ik heb nu ongeveer acht maanden een relatie. Ik heb hem leren kennen tijdens een werkervaring in buit...
Geen reacties
02-01-2007

Seksualiteit na ongeval

Ik ben een vrouw en moeder van meerdere kinderen. Mijn echtgenoot is door een ongeval sinds ruim een jaar niet meer in staat om me seksueel te bevredigen. Nu heb ik daar in eerste instantie totaal gee...
4 reacties
02-01-2015
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag