Ieder in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Ik las net een vraag op refoweb en daarbij kwam ik gelijk op een vraag/opmerking over dit gedeelte: “ieder in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd”. Af en toe ben ik van iets verzekerd, waar mijn ouders of onze gemeente niet van verzekerd zijn en zij het dus min of meer afkeuren of verbieden, soms zelfs als zonde kunnen zien. Of wat zij heel natuurlijk vinden, dat dat voor mij niet natuurlijk is, en dat dit 'iets' niet kan voorkomen/voorkomt in bijvoorbeeld een ander land, cultuur, traditie. Dan denk ik: Oh, dan heb ik het mis en dan twijfel ik aan deze dingen. Dit is niet goed. Kunt u mij a.u.b. een handreiking geven hoe ik hiermee om moet/kan gaan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ha vragensteller,

Dit is inderdaad een lastig onderwerp. Er zijn nl. nogal wat dingen in het leven, waar je vanuit de Schriften niet rechtstreeks antwoord op krijgt: mag en vrouw een lange broek aan of niet, mag je oorbellen dragen of niet, mag je (als vrouw) kort haar dragen of niet, mag je als man lang haar dragen of niet, etc., etc. Je bent in je toelichting niet concreet, maar ik denk wel dat ik je begrijp. Hoe moet je daar mee omgaan?

Ik denk toch biddend. Heere, wat wilt U dat ik doen zal. Boven deze vraag stijg je als het goed is niet uit.En als je zo in afhankelijkheid van de Heere je weg gaat en heel dicht bij Hem leeft, dan zal de zonde ook steeds minder vat krijgen. De praktijk wijst wel uit dat we telkens weer terug vallen, maar dat ligt aan onze laksheid.

Er mag ook verschil van mening zijn, daar is niets mis mee. Over de wezenlijke dingen natuurlijk niet, maar wel over bijzaken. Ik ken echte christenen die kort haar dragen en echte christinnen die lang haar dragen. Zou de ene hiermee zondigen en de ander niet? En inderdaad... ook sommige dingen zijn cultuurgebonden. De kleding van de Heere Jezus en Zijn discipelen zag er anders uit dan die van ons, etc. Hoe mee om te gaan? Gebed dus. "Heere, zie of er bij mij een schadelijke weg zij en leidt mij op de eeuwige weg."

Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst. Gods Zegen. Groetjes,

J. M. Strijbis

J.M. Strijbis

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Gouda
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Docent(opleider) Driestar Hogeschool