Brak uit bed

drs. A. Meijer / 5 reacties

Vraag

Ik ben 34 en moeder van vier jonge kinderen. Elke morgen kom ik brak uit bed, ik voel me dan zo moe en mijn hele lijf doet dan zeer. Mijn armen en benen voelen als lood, zeker als ik de trap een paar keer op en af moet. Het voelt echt of ik 80 ben. Als ik een uur op gang ben trekt dat vermoeide gevoel weg en heb ik er de rest van de dag geen last meer van.

Mijn vraag is: wat kan de oorzaak hiervan zijn? Ik had dit vroeger nooit, het is van de laatste tijd. Kan het aan ons matras liggen? Of zou er een lichamelijke oorzaak kunnen zijn? Of heeft iedereen dit? Ik ben verder gezond, het enige waar ik de laatste tijd last van heb zijn spataders in mijn benen.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Het is lastig op grond van jouw verhaal een diagnose te stellen. Kan het zijn dat je overbelast bent? Het zou in het kader van bijvoorbeeld fibromyalgie kunnen zijn. Al wordt ook over die diagnose wisselend gedacht.  Ik raad je aan naar je huisarts te gaan zodat hij of zij nog wat aanvullende vragen kan stellen.  Misschien kan dan de diagnose gesteld worden.

Vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

Tags in dit artikel:

moe
5 reacties
Hoopliefde
Ik heb dit zelf ook gehad. Vooral bij zwaar werk zoals iets van een hoogte pakken. Bij het bloedprikken bleek dat mijn hb veel te laag was. Misschien kun je daar naar laten kijken?
Annne
Herkenbaar, als moeder ben je altijd in touw. Ik heb zelf in de ochtenden ook last van misselijkheid, geen energie en loodzware ledematen. Bij mij heeft het te maken met hormonen en moeheid die er zo uitkomt (somatische klachten). Hopelijk kan de huisarts je verder helpen en iets van aanvullende vitaminen geven. Sterkte en luister naar je lijf!
Catherine
Als je brak uit bed komt en opstartproblemen hebt, ligt de oorzaak m.i. meer in de kwaliteit van de slaap. Vraagstelster schrijft dat dit een uur duurt en daarna geen last meer. Wat is er in dat uur gebeurd? Ontbeten, zodat het bloedsuiker hoger is bijvoorbeeld? Maar het kan ook zijn dat er geen goede kwaliteit van slaap is door een stoornis.
Of een lage bloeddruk die door beweging e.d. weer tot normaalwaarde stijgt.
Ik zou een soort dagboekje bijhouden van de slaap en wektijden, eten, drinken en aktiviteiten in de avond en misschien ontdek je zelf een patroon.
Gerard
Toch is het zeker ook een goede matras goud waard en kan alle verschil maken. Er was een tijd dat ik altijd rugpijn had. Sinds we goede mattrassen hebben gekocht is dat over en slaap ik als een roos. Aangezien je waarschijnlijk 1/3 van je leven erop doorbrengt is het een van de betere investeringen die je kunt maken in mijn optiek.
Ienbo
Ik ben ook 34 met 4 kinderen en vind het heel herkenbaar. Heb ook wel eens gedacht dat m'n matras slecht was. Denk toch dat een gezin best zwaar is. Zal vast de oorzaak zijn