Moeite met het afscheid nemen

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Aan Alie Hoek-van Kooten. Sinds krap 1,5 jaar hebben mijn vriend en ik een relatie. Mijn vriend studeert nog en ik werk al. Trouwen en studeren lijkt ons geen goede combinatie, i.v.m. geld (één inkomen en kosten voor de studie) en drukte door de studie. We zien elkaar nu één keer per week en het weekend, maar hebben heel veel moeite met het afscheid nemen. We houden zo veel van elkaar! Heeft u (of iemand anders) tips? Hoe moeten we hier mee omgaan?

Antwoord

Best jong stel,

Je schrijft dat jullie heel erg veel van elkaar houden en het moeilijk vinden om iedere keer weer afscheid te moeten nemen. Als het goed is, groei je in de verkeringstijd steeds meer naar elkaar toe en dan wil je op een gegeven moment niets liever dan bij elkaar zijn. En zo kom je dan als vanzelf aan trouwen toe. Een verkeringstijd moet zeker ook niet te lang duren. En waarom zouden trouwen en studeren geen goede combinatie kunnen zijn? Het is toch mooi om dan samen als man en vrouw ergens voor te kunnen gaan. Je man studeert. Jij werkt, zo schrijf je. Samen zul je dan waarschijnlijk klein behuisd zijn maar dat is niet erg. Dat heeft ook zijn charme.

Ik denk wel dat het dan beter is dat er dan nog geen kinderen komen. Je trouwt ook in de eerste plaats met elkaar omdat je heel veel van elkaar houdt en pas in de tweede plaats om zo kinderen te kunnen krijgen. En als dan de studie (bijna) is afgerond en er uitzicht is op een baan dan komt er als vanzelf ook steeds meer ruimte dat je open staat voor een zwangerschap. Want trouwen en openstaan voor de kinderzegen horen op zich wel bij elkaar.

In je studie bereid je je voor op de toekomst van een werkzaam leven. Dan mag er ook zeker de ruimte voor genomen worden om zo’n studie goed te doen. Als je nog zo studeert en klein behuisd bent en in dit geval de vrouw het inkomen moet verwerven, zou het een hele belasting kunnen zijn als er zich dan een baby aankondigt. Hoewel als dat wel het geval is, dat ook zeker wel goed kan gaan. Maar je hoeft het niet te zoeken. Je mag de dingen ook in harmonie doen.

Als je toch niet wilt trouwen, dan moet je met elkaar echt duidelijk grenzen afspreken hoever je gaat bij het beminnen van elkaar als je tenminste wilt wachten met het hebben van seksuele omgang tot je getrouwd bent. En een christenstel zal dat ook zo willen. Dat is niet makkelijk en dus ben ik er een voorstander van dat als een verkering echt serieus is en het stel houdt veel van elkaar en aan trouwen toe is, dat ze dan ook met elkaar moeten kunnen trouwen.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

verkering