Liedkeuze op school

Mr. P. M. (Pieter) Oskam / 44 reacties

Vraag

Als pabostudent loop ik dit jaar stage op een Hervormde school. Ik heb zelf op een reformatorische school gezeten, dus dit was voor mij wel wennen. Het bevalt me echter goed en ik heb het erg naar m’n zin. Er zitten veel onchristelijke kinderen op deze school. Ik vind het bijzonder om ook deze kinderen over het evangelie te vertellen. Ook vind ik het gaaf hoe gesprekken soms gaan.

Waar ik wel tegen aanloop is de liedkeuze op school. Er wordt veel uit “Op Toonhoogte” gezongen, waar ik zelf helemaal niet op tegen ben. Maar er worden ook deze liedjes gezongen:

Achter de inhoud van zulke liedjes kan ik echt niet staan. Hoe kan ik hiermee omgaan? Ik wil niet de juf van mijn groep tegen de borst stuiten en veroordelend over komen. Vind het juist heel fijn dat iedereen gerespecteerd wordt, ook ik als Ger. Gemmer. Maar ik wil de kinderen dit lied ook niet laten zingen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Excuses dat mijn reactie langer op zich heeft laten wachten dan de bedoeling is. Inmiddels is de tijd ook verder gegaan, wellicht heb je met de uitdaging die je beschrijft al stappen gezet?

Je beschrijft een dilemma waar je op je stage tegen aan loopt. Als ik het samen zou mogen vatten komt het erop volgens mij op neer dat je het aan de ene kant als prettig ervaart dat iedereen gerespecteerd wordt. Onchristelijke kinderen zijn welkom op de hervormde christelijke school en jij als reformatorische pabostudent bent er welkom om stage te lopen. Aan de andere kant lijkt het voor jou een opgave om een weg te vinden in de specifieke liedkeuze van de school en jouw rol daarin als stagiair. Ik kan me voorstellen dat dit helemaal speelt als jij de kinderen bepaalde liedjes zou moeten laten zingen waar je zelf niet achter staat.

Je stuurt een link door van een liedje van ‘Make Some Noise Kids’ Deze liedjes zijn een behoorlijk contrast met de psalmen in de berijming van 1773 die je op zondag in de kerk zal zingen. Je geeft aan dat je niet achter de inhoud van de liedjes van ‘Make Some Noise Kids’ kan staan. Heb je voor jezelf ook helder waarom je moeite hebt met deze liedjes? Het kan zinvol zijn om voor jezelf na te gaan op welke punten de inhoud van de liedjes een andere weg gaan dan wat jij persoonlijk gelooft. Met andere woorden: weet je waar je het over hebt als je zegt dat je niet achter de inhoud kan staan?

Meer nog over de inhoud van de liedjes gaat je vraag voornamelijk over de wijze waarop je hier als stagiair mee om moet gaan. De positie van stagiair heeft iets ingewikkelds: je maakt zoveel mogelijk deel uit van het team én verricht de werkzaamheden die het team zelf ook uitvoert. Toch blijft een stagiair vaak ook een beetje een buitenstaander en spelen andere belangen en verhoudingen een rol. Opdrachten van je opleiding of stageplaats, beoordelingen door je begeleider, de zoektocht naar je beroepsidentiteit, je eigen verwachtingen en principes, het kan er allemaal zomaar toe leiden dat je in conflict komt met jezelf.

Veel opleidingen kennen in de fase van stagelopen iets als supervisie of intervisie waarbij je deze uitdagingen kan analyseren, kan reflecteren op je eigen handelen en kan zoeken naar nieuwe handelingsmogelijkheden. Het kan zinvol zijn om deze situatie met collega-studenten of een begeleidende docent op die manier onder de loep te nemen. Als voorschot op de mogelijke uitkomst lijkt het mij ook niet onverstandig om in deze situatie met je directe begeleider op je stageplaats het gesprek aan te gaan en hierin aan te geven dat je het lastig vindt om de kinderen deze liedjes aan te leren. Het gesprek aangaan over jouw persoonlijke zoektocht hierin zal toch niet veroordelend over hoeven te komen? Zeker niet als je het dicht bij jezelf houdt. Je zou de juf van de groep ook eens kunnen vragen hoe zíj omgaat met situaties waarin er van haar als leerkracht iets gevraagd wordt waar ze persoonlijk een andere opvatting over heeft. Je zal op je stage werken aan je persoonlijke ontwikkeling als professional, de rol die jouw identiteit hierin speelt zal in de begeleiding vanuit je opleiding en stageplaats ook een plek kunnen krijgen. Als je het lastig vindt om dat concreet vorm te geven wil ik je adviseren om dat bespreekbaar te maken bij de juf van de groep dan wel je begeleider van de opleiding.

Participeren in een samenleving als de onze die bestaat uit zoveel diverse groepen mensen met verschillende levensovertuigingen en (culturele)gebruiken zal soms ook pijn doen. Jezelf terugtrekken in een vertrouwde omgeving waarin alles gaat volgens onze eigen principes kan een gevoel van veiligheid geven. Het risico bestaat dan wel dat er een samenklonterend blok zout ontstaat dat wel zout is, maar geen functie meer heeft als smaakmaker in de smeltkroes van verschillende principes. Veel succes in het vervolg van je stage toegewenst.

Met vriendelijke groet,

Pieter Oskam

Tags in dit artikel:

basisschoolstage
44 reacties
CrA
@ Lecram, je zegt: “De positie van de stagiair is wel degelijk van belang”
Ja, als werknemer die het beleid uitvoert. Nee, als het gaat om het respecteren van iemands persoon/opvatting. Een werknemer respecteer zijn werkgever die b.v. moslim is, niet omdat het zijn/haar baas is, maar om wie hij/zij is.

Verder zeg je: “In dit geval is er zeker geen sprake van een zaak wat het geweten zou moeten belasten. Als dat wel zo is, moet de stagiair zich afvragen of zijn/haar geweten wel reëel.”
Ik ga niet over het geweten van een ander en jij wil dat denk ik ook niet.

“En als de stagiair toch een probleem heeft met het geweten, dan moet die ook consequent zijn en de stage afbreken.”
Zijn er geen afspraken over gemaakt en de school respecteert zijn opvatting niet? Mee eens.
Lecram
CrA: het gaat hier over een zakelijke relatie, niet over een persoonlijke relatie. Dus de ondergeschikte (de stagiair) moet zich schikken naar het beleid van de school. Als het beleid in het geval van moslims zou zijn dat de hoofddoek verboden is, moet de moslim zich ook daarnaar schikken, zie politie.

"Zijn er geen afspraken over gemaakt en de school respecteert zijn opvatting niet?"

Respecteren wil niet zeggen dat de school het beleid moet aanpassen aan de mening van een stagiair. Het is de keuze van de stagiair om daar stage te lopen, dus aanpassen aan de school.
CrA
@Lecram je zegt: “het gaat hier over een zakelijke relatie, niet over een persoonlijke relatie.” en “Respecteren wil niet zeggen dat de school het beleid moet aanpassen aan de mening van een stagiair”.

Klopt. Respecteren houdt dan ook niet in, dat ik mijn mening aan moet passen aan die van de ander (mag wel, moet niet). Ik mag mijn mening blijven houden en eerbiedig die van de ander. Dit geldt voor beide partijen, wederzijds respect, zowel in zakelijke- als in persoonlijke relaties.

Hoe respecteert de politie een moslima? De politie mag bij haar beleidsregel (geen hoofddoek) blijven en dwingt de moslima niet haar mening aan te passen. De politie laat haar vrij in haar keuze om de beleidsregel te volgen.
Hoe respecteert de moslima de politie? Op precies dezelfde wijze: De moslima mag bij haar mening (wel hoofddoek) blijven en dwingt de politie niet haar beleidsregel aan te passen. De moslima laat de politie vrij in haar keuze om de mening te volgen.
Zodra de partijen het eens worden, door instemming met de beleidsregel of de mening, kan een overeenkomst gesloten worden.
Dus als je stelt: “Het is de keuze van de stagiair om daar stage te lopen, dus aanpassen aan de school.”, geldt dit indien de stagiair van tevoren door de school op de hoogte is gesteld van de beleidsregel, de vrijheid heeft gekregen om een keuze te maken en er mee ingestemd heeft. Dan mag je van een stagiair verwachten dat hij zich ook houdt aan de afspraken die gemaakt zijn.
Lize180
Cees0102 en Ali636, bedankt voor jullie reacties.
Ik had direct het gevoel dat dit lied niet deugt en jullie hebben er woorden aan gegeven.