Verkering met tweelingbroer

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

 Mag je ook met je tweelingbroer trouwen of verkering nemen?

Antwoord

Het is volgens de Bijbel niet de bedoeling dat je binnen al te nauwe bloedverwantschap trouwt en dus seksuele omgang hebt. In Leviticus 18 worden de huwelijkswetten behandeld. Als er staat: “Gij zult de schaamte van ... niet ontdekken”, wordt daarmee bedoeld dat je met die persoon geen seksuele omgang zult hebben. Zo staat in Leviticus 18 vers 9: “De schaamte uwer zuster, der dochter uws vaders, of der dochter uwer moeder,  te huis geboren of buiten geboren, haar schaamte zult gij niet ontdekken.” En het is in de schepping ook zo neergelegd dat er ook een natuurlijke weerstand tegen bestaat om een relatie aan te gaan met je eigen zus of broer. Om die reden vind ik de vraag ook wat merkwaardig. Dat je goed kunt opschieten met je tweelingbroer/zus is heel fijn, maar dat is iets anders dan het aangaan van een verkering en huwelijk.

Alie Hoek-van Kooten