Net niet bekeerd

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 1 reactie

Vraag

Ik heb vaak het idee dat ik net niet bekeerd ben. Dit komt (denk ik) doordat eerst het geloof en God me helemaal niks kon schelen. Maar sinds ik met school naar de Filipijnen ben geweest en heb gezien en hoe mensen daar die vaak in zulke slechte omstandigheden zitten nog zo kunnen geloven, ben ik wat serieuzer geworden. Wel heb ik daar vooral de ‘evangelische kant’ gezien en wordt dit vaak als fout gezien bij ons. Maar ik vind me vaak in een soort van achtbaan zitten. Als ik ‘hoog’ zit ben ik weer heel serieus bezig met het geloof en als ik ‘laag’ zit kan het me allemaal niet meer zo schelen, omdat ik dan denk dat het me toch allemaal niet meer lukt. Ook durf ik niet echt een stap te nemen om naar iemand te gaan en te praten over mijn vragen, dus leek dit mij een goede manier.

Antwoord

Beste vriend(in),

Hartelijk dank voor je vraag. Voor jou een eerste stap(je). En om maar direct een advies te geven, laat het niet je laatste stap zijn. Uit je vraag kan ik niet heel veel informatie halen, dus mijn antwoord is wat globaal. Graag zou ik verdere vragen stellen, maar via deze site is dat wat lastig.

Je zegt dat je net niet bekeerd bent. Met andere woorden bijna wel en toch niet. Daar wil ik twee dingen op zeggen:

1. Net niet bekeerd kan niet. Je bent of wel of niet tot God bekeerd. Behandel jezelf eerlijk; wanneer je Jezus niet (er)kent als je Zaligmaker, wanneer je ten diepste zonder God leeft, ben je helemaal niet bekeerd, maar geestelijk dood. Net zo goed als bijna levend niet bestaat, zo bestaat bijna bekeerd ook niet. Net niet, is helemaal niet. Je bent of geestelijk dood, of levend gemaakt. Of verloren, of behouden. Er is geen derde weg. Daarom: haast je, omwille van je leven. De Heere vraagt een echte bekering en niet een bijna bekering.

2. Toch heb je in zekere zin gelijk met bijna bekeerd. Wanneer het aan jezelf ligt, dan geldt het niet. Letten we op God, dan klopt het helemaal. God zegt: nu is het de dag der zaligheid (2 Kor 6:2), wendt je naar Mij toe en wordt behouden (Jes 45:22). De Heere wil je vandaag redden. Hij stelt het niet uit, wij vaak wel. Hij staat als de vader in de gelijkenis te wachten tot verloren zonen en dochters thuiskomen (Luk 15: 20). Ik hoop niet dat je zegt: dat is evangelisch, het is namelijk bijbels, zoek de teksten maar op. Wat wij niet hebben of kunnen maken, moet God ons geven. En Hij wil dat geven, zonder uitstel.

Daarom aan jou mijn dringende advies; buig vandaag (!) je knieën en zeg God eerlijk wie je bent; vanuit jezelf helemaal verloren, zonder verwachting. Tegelijk vanwege Hem vol hoop. Hij is een God van genade. Hij laat geen bidder staan. Hij hoort ook jouw gebed. Misschien ben je gedoopt; toen heeft Hij het jou het heil al beloofd. Opent uwen mond, eist van Mij vrijmoedig, al wat je ontbreekt, schenk ik als je het smeekt, mild en overvloeding (Psalm 81:12, BERIJMING 1773).

Mijn wens en gebed is dat je na het lezen, doordenken en verwerken van dit antwoord met je hele hart het kan zeggen: één ding weet ik; dat ik blind was en nu zie (Joh 9:25). Dan moet je nog veel leren, maar dan ben je tegelijk voor 100 procent gered. Daarnaast is het verstandig om een of meerdere gesprekken te hebben met iemand die je verder op weg helpt.

Met een hartelijke groet,
Michel van Heijningen

Tags in dit artikel:

bekeringgeloven
1 reactie
Niagara
Het pieken en dalen hebben in je geloofsleven hoort bij geloven. Op het moment dat je een piek hebt merkt de duivel dat hij je begint kwijt te raken, en gaat hij er alles aan doen om je weer terug te krijgen, bij God vandaan. Dit doet hij onder andere door je leugens te vertellen rondom de gedachten: God is niet goed, Hij is niet te vertrouwen en Hij wil mij niet helpen. Je kunt dan bijvoorbeeld het beeld van God hebben dat Hij zo groot en heilig is en jij maar zo’n klein onbelangrijk mensje, dat Hij zich niet om jou en jouw kleine leventje/problemen bekommert. Of juist dat Hij niet groot genoeg is om jou te kunnen helpen. Of dat Hij net zo egoïstisch is als wij mensen. Of dat Hij wispelturig is, de ene keer het ene wil en de andere keer het andere. Of dat Hij jou wel een keer zat moet zijn omdat je toch zo vaak weer terugvalt in zonde.
Het goede nieuws is: God is groot én goed, trouw en altijd dezelfde, en Hij wil jou helpen, juist de kleine, onopvallende en gebroken, buitengesloten mensen vindt Hij belangrijk. Hij geeft heel veel om jou, en je mag altijd bij Hem komen om al je gedachten en gevoelens aan Hem te vertellen, alles wat je meemaakt, al je vragen, twijfels, alles mag je bij Hem brengen. Je hoeft niet eerst zelf wat bereikt te hebben, juist met lege handen mag je komen.
Dat God zich wél om je bekommert zie je ook al aan het feit dat je pieken hebt in geloof, waarin je er serieus mee bezig bent. Dit betekent dat God met je bezig is. En Hij laat niet los wat Zijn hand begon.
Ik kan me voorstellen dat je in een dal het gevoel hebt dat je niet bij God terug mag komen omdat het je niet op eigen kracht is gelukt bij Hem te blijven. Het mooie is dat God dat altijd vergeeft, zodra je bij Hem komt en aan Hem belijdt dát je je zo voelt. De fout die wij mensen snel maken is dat we denken dat als je naar God toegaat, zijn eerste vraag zal zijn: ‘Nou, en wat heb je er allemaal zelf al aan gedaan om het goed te krijgen?’ Maar God verwacht helemaal niet dat wij het zelf kunnen. Hij wil juist dat je begint bij Hem, voordat je iets onderneemt. Dat je eerst naar Hem gaat als je wat wilt doen, en Hem om raad vraagt wat het verstandigst is, dat je op Hem vertrouwt. Soms zal Hij zeggen: ‘probeer het maar kind.’ Soms zal Hij ook zeggen: ‘je kunt hier beter niet aan beginnen.’ Vertrouw je op Hem en luister je naar Hem, dan zal je merken dat het goed is, dat Hij het zegent. Ga je toch je eigen weg, dan zul je merken dat het misloopt, en baal je misschien weer van jezelf of schaam je je tegenover God. Ga dan naar Hem terug en vertel het Hem. Hij staat niet klaar om je te straffen, je uit te schelden of eens lekker in te peperen wat je voor waardeloos persoon bent. Nee, Hij staat als een vriendelijke Vader klaar om je te helpen, dus elke confrontatie met je eigen daden is enkel met het doel dat je ervan léért. Hij heeft als doel dat je groeit in afhankelijkheid van Hem, want een leven in afhankelijkheid van God is heerlijk. Als kind wil je zo snel mogelijk volwassen worden en de wereld verwacht van volwassenen dat je verstandig en wijs en onafhankelijk bent. Maar bij God mag je juist kind zijn, Zijn waardevolle, geliefde kind. Daardoor zul je voor de rest van de wereld een prettigere volwassene worden, omdat je je afhankelijke kant met problemen en emoties bij Hem vervuld ziet. Als je afhankelijk van God bent hoef je je niet meer ongezond afhankelijk van ouders, partner, geld, verslaving of wat dan ook te voelen. En je hoeft jezelf ook niet meer te redden, of groter te houden dan je bent, want wij zijn geschapen om afhankelijk te zijn van God. Hoe meer je daarin groeit, hoe meer je wordt hoe God je bedoelt heeft. Dus schaam je niet om naar Hem toe te gaan met lege handen omdat het je zelf niet lukt. Hij staat met open armen voor je klaar. Met een meelevend: ‘Hè kind, is het je weer niet gelukt? Wat lastig is het hè? Ik zie dat het je verdriet doet. Wees niet bang, ik vergeef je en denk er niet meer aan wat je fout hebt gedaan. Ik doe je schuld zover weg als het oosten van het westen verwijderd is. Kom, ik help je er uit. Luister maar naar Mijn raad, dan leid ik je op de weg die het beste is voor jou.’
Dát is God, zo’n liefdevolle Vader. Jezus is gestorven voor jou, zodat je dit kon ontvangen. Wacht dus niet langer en neem dat heerlijke geschenk in ontvangst!