De Bijbel als schepping - Friedrich Weinreb

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Ik overweeg het boek “De Bijbel als schepping” van de Duits-joodse auteur Friedrich Weinreb aan te schaffen. Wat is uw ervaring met dit historische werk?

Een jongere.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

We hebben diverse panelleden gevraagd of zij het boek kenden. Dat bleek niet het geval. Onderstaand bericht kregen we terug van ds. Van Binnendijk:

“Ik ken het boek niet dus kan er ook niets van zeggen. Deze jongere zal het eerst zelf moeten gaan lezen (de vraag proeft alsof dat nog niet gebeurd is) en dan met een paar concrete vragen komen. Wat vindt hij zélf van dit boek? Waar liggen zijn vragen? Dán kunnen we pas iets zinnigs zeggen lijkt me. En wat is belangrijker: een boek (sec) of hoe wij een boek incl. bepaalde visie (be)vinden? Ik meen het laatste.

Vriendelijke groet
Ds.  M. F van Binnendijk"

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

Tags in dit artikel:

boeken
4 reacties
Dieudonne
Wellicht is het antwoord te verscherpen dmv dit inkijk exemplaar:

https://www.bol.com/nl/f/de-bijbel-als-schepping/30012104/?Referrer=ADVNLPPcefdbc0002da564c00cbbd9262000045086&utm_source=45086&utm_medium=Affiliates&utm_campaign=CPS&utm_content=txl#
refoweb
Beste vraagsteller,

Je mailde vandaag het onderstaande. Maar zoals gezegd kennen we niemand die kennis heeft genomen van dit boek. We kunnen je helaas niet verder helpen. Misschien hebben bezoekers van Refoweb nog tips voor je(?).

"Dank voor uw reactie op mijn vraag aangaande 'De Bijbel als schepping' van Friedrich Weinreb. Een Joodse leraar die door de ene geliefd wordt om zijn boeken en wijsheid, en door anderen gehaat wordt om de misstappen die hij in zijn leven gezet heeft, tijdens en na de tweede wereldoorlog. Deze tweeslachtige opinie rond zijn persoonsverleden maakte mij nieuwsgierig door de stelling van:

"Waar Christus Zijn Kerk bouwt, bouwt satan zijn tempel naast."

De wet van de tegenpolen: "Zicht op Wijsheid trekt dwaasheid aan" (door gebrokenheid).

Zou mijn visie op het leven van Weinreb juist zijn?

Mijn visie gaat namelijk dusver dat Weinreb hele scherpe uiteenzettingen van het oude testament heeft geschreven (bijzonder goed gerecenseerd). En nu haast niet meer gelezen wordt door dat hij in zijn leven zeer grote fouten heeft gemaakt door de verleiding van de satan; die dit huidige effect zeker heeft beoogt."
beiteltje
Ik ben begonnen in het boek, maar niet erg ver gekomen. Het gegoochel met getallen stond me tegen. Ik geloof dat er zeker een getalsymboliek in de Bijbel bestaat. Maar wat Weinreb in zijn boek doet is meer Kabbala.
Ik heb het boek nog. Dus als je belangstelling hebt hoor ik het wel. Ik neem aan dat mijn email-adres bij de redactie bekend is
Dieudonne
Ik heb het boek inmiddels zelf ook en het heeft mij zeer in de boeien gekregen. Wauw zeer interessant en erg diepgaand. Zeker heel veel getallensymboliek, maar het is wel erg goed onderbouwd. Ik wil het daarom geen gegoochel noemen. Ik kan het zeker aanraden, maar moet toegeven dat het een taai schrijven is. Zeker voor de ongeoefende lezer.