Weinig christelijks aan Kerstviering

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik zou graag uw mening willen weten over het volgende. Ik zit op een 'christelijke' school. In naam is de school christelijk, maar ik merk er weinig van. Vorig jaar hadden we een kerstviering waaraan weinig christelijks was. Er werden daar liedjes gezongen waarvan ik vind dat die niet door de beugel kunnen. Ik voelde me hier niet thuis en was er liever weggevlucht.

Ik verwacht dat er dit jaar weer zo'n kerstviering zal zijn. Ik wil hier niet meer heen, omdat ik Kerst niet zo kan vieren/gedenken. Maar ik vraag me af of ik daar goed aan doe. Kerst is voor mij het feest waarbij ik mag weten dat Jezus voor mij is geboren en niet het feest waarbij de kerstman komt. Na de kerstviering van vorig jaar heb ik er best veel last van gehad. Ik voelde me schuldig omdat ik er niets van gezegd heb. Ik heb alleen gezegd dat ik dit jaar, als er weer zo'n kerstfeest is niet meer heen ga. Daarbij kreeg ik als antwoord dat het verplicht is. Moet ik daar dan tussen gaan zitten als christen? Ik kan niet mee doen met deze wereldse dingen.

Kunt u mij advies geven over wat ik het beste kan doen? Naar de viering gaan of naar huis gaan? Hartelijk dank voor uw tijd. Met vriendelijke groet, uw medestrijdster in de Heere.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste medestrijdster in de Heere,

Je schrijft het niet, maar ik ga er vanuit dat je leerling bent en geen lerares van de school waar je over schrijft. Tja, als het bijwonen van een kerstviering verplicht is heb je weinig keus, dan moet je gaan. Maar bijwonen is iets anders dan meevieren! Als slechts je aanwezigheid verplicht is kun je je ‘in de geest’ wel afsluiten voor wereldse zaken! Je kunt bijvoorbeeld ondertussen bidden voor jezelf en voor de feestgangers. Neem je eigen bijbel mee en lees voor jezelf het kerstverhaal. Als het verplicht is om mee te doen kun je altijd vooraf aan God vragen of Hij je kracht en wijsheid wil schenken, zodat je jezelf niet verloochent (want dat geeft je het schuldgevoel waar je over schrijft, is het niet?).

Maar nu de andere kant: hoe verplicht is verplicht? Stap op je mentor af, of je leraar godsdienst/maatschappijleer en leg je dilemma voor. Vraag of de kerstviering weer net zo is als vorig jaar (je verwacht het, maar weet het niet zeker: eerst zekerheid hebben dus!), en dat je daar vanuit je geloofsovertuiging grote moeite mee hebt. Omdat de school een Christelijke School pretendeert te zijn, kun je misschien voorstellen of je het kerstevangelie voor mag lezen tijdens de viering of dat je een stukje wilt schrijven in de schoolkrant over christelijk kerstfeest vieren. Medestrijdster, er zijn best mogelijkheden om je stem te laten horen, al is dat niet gemakkelijk misschien. Vraag aan God of Hij je kracht wil geven om op het juiste moment, op een goede manier, te laten horen dat Jezus voor zondaren naar de aarde kwam!

Je schrijft dat je kerst niet zo kunt vieren. Ik hoop, (en weet bijna zeker) dat je het kerstfeest ook op andere plaatsen zult vieren waar je wel van kunt genieten: ik wens je fijne en gezegende dagen (ook op school!) toe. Sterkte, en ga in de kracht van de Heere,

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

Kerst