Naaktfoto's

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Naaktfoto’s binnen het huwelijk, is dat vanuit Gods Woord toelaatbaar? En hoe ga je ermee om als het vaker gebeurt (tegen je wil in) en hij er niet mee stopt?

Antwoord

Ik weet niet welke precieze Bijbelteksten ik hier zou moeten noemen. De blootcultuur die we tegenwoordig mee maken, is de Bijbelse context sowieso niet eigen. En waar ze zich van buiten opdringt, worden vrouw (en mannen) opgeroepen tot kuisheid, ze moeten waken tegen hoererij en dingen die daar aanleiding toe geven.  De Bijbelse lijn is in ieder geval dat naaktheid onderdeel is van het seksuele leven binnen het huwelijk. En dat we daar mogen genieten van schoonheid die God ons in onze echtgenoten gegeven heeft (Spreuken 5:15-18).

Tegen naaktfoto’s van elkaar maken binnen het huwelijk zou ik bezwaar willen maken. Gefotografeerde naaktheid wordt losgemaakt van de intimiteit van het huwelijk. Het gaat functioneren als het oog van een derde. En elk gebruik dat je man daarvan maakt als hij niet bij jou is, dient al snel seksualiteit op afstand en die is concurrent en geen steun voor het huwelijk.

Ik krijg uit je vraag de indruk dat jij er zelf bezwaar tegen hebt dat je man deze foto’s maakt. Dan is het al helemaal  buiten de orde dat hij dat doet. Eerlijk gezegd vraag ik me af wat hem beweegt om dit te doen. Is dit wel gezond? Hopelijk is je man niet bezig op internet en verzeild geraakt in seksverslaving? Ik maak me eerlijk gezegd zorgen.

Het lijkt me nodig dat je je man duidelijk maakt dat je echt wilt dat dit stopt en dat je van hem vraagt dat voortaan zijn telefoon niet in de kamer is waar jullie samen je intimiteit beleven.

Nieuw-Lekkerland,
Ds. A. de Lange