Uitdagende kleding

E. van Doorn / 5 reacties

Vraag

Het is niet goed om je als meisje/vrouw uitdagend te kleden om zo aandacht te trekken van mannen. Maar als je knap bent kijken mannen en jongens ook naar je. Ik vind mezelf niet knap, maar wel kijken er veel jongens/mannen. Ik kleed me niet uitdagend en toch voel ik me dan zondig. Hoe moet ik hier mee omgaan en kan ik hier iets aan doen? Een 17-jarige.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Over de vraag wat passende kleding is voor een christelijke vrouw, zijn al heel veel antwoorden gegeven. Heel uiteenlopende antwoorden ook. Wat de één passend vindt, vindt de ander niet passend. Per kerkgenootschap kunnen er andere ongeschreven regels gelden. Wel of geen broek, wel of geen legging, rok tot op de knie of niet, niet te fel gekleurd, niet te strak etcetera. Wat mannen aantrekkelijk vinden, is ook weer heel verschillend en wat je onder uitdagende kleding verstaat kan ook verschillen.

Wat ik hiermee duidelijk probeer te maken is dat wat je ook draagt, je niet gaat voorkomen dat mannen naar je kijken. Mannen zullen kijken naar een mooie vrouw, ook al vind je jezelf misschien niet knap. Dat doen ze nu eenmaal en daar is op zich niets mis mee! Ik ga ervan uit dat je voor jezelf heel goed weet wat uitdagende kleding is, omdat je schrijft dat je zulke kleding niet draagt. Dat mannen desondanks naar je kijken, kun je opvatten als een compliment. Waarom je jezelf dan zondig zou moeten voelen begrijp ik niet. Jij kunt er niets aan doen dat mannen nu eenmaal naar vrouwen kijken. Dat ga je niet voorkomen. Ik gun je dat je daarmee wat meer ontspannen kunt omgaan.

Met vriendelijke groet,
E. van Doorn

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Functie/specialisme: jongerenpastoraat

Tags in dit artikel:

kleding
5 reacties
Jaleco
De vragensteller bedoelt denk ik niet 'kijken' in algemene zin, maar 'begerig kijken'. Ik herken dit ook wel. Zelf probeer ik rokken te dragen op de knie of langer, rokken vanaf de knie en hoger combineer ik altijd met een (dikke) legging. Geen doorzichtige panty's. Verder kleding die niet teveel tekent, en ook shirtjes die niet te laag zijn. Als je broeken draagt, zorg dan dat ze niet te strak zijn. Verder is het vaak ook een totaalplaatje, als je jezelf op een bepaalde manier opmaakt, kunnen mannen ook je extra nakijken.
Uiteindelijk zullen er altijd wel mannen zijn die begerig blijven kijken, maar dat is hun probleem. Zij zondigen daar dan mee, als jij gewoon prima kleding draagt. Dat is niet jouw verantwoording. In de tijd van de Heere Jezus, hadden mannen ook allerlei regels voor vrouwen (denk bijv. ook aan de hedendaagse moslims), maar uiteindelijk sprak de Heere Jezus de mannen op hun gedrag aan en niet de vrouwen op hun kleding.
Succes :-)
John61
Er is nog wel een verschil tussen begerig kijken en genieten van de schoonheid van een vrouw. Er zijn zoveel mensen die je tegenkomt en die wel iets leuks of aantrekkelijks hebben, maar dat betekent niet dat die dan allemaal met begeren worden bekeken. Seksualiteit wordt zo overgewaardeerd, laten we daar maar niet aan meedoen.
Jaleco
@John61
Ik denk dat elke vrouw haarfijn aanvoelt of een man haar een mooie vrouw vindt, of dat hij begerig kijkt. Ik denk dat wij daar een ingeschapen antenne voor hebben ;-).
schoenveter
Met 17 jaar begint je uiterlijk ook een functie te krijgen, namelijk bij het zoeken van een man waarmee je een gezin kan vormen. Dat zal niet meevallen als niemand naar je zou kijken, want dan komt er niet gauw een moment van contact.
Marisa
Het kan inderdaad een vervelend gevoel geven als veel mannen/jongens naar je kijken (zonder dat je daar opzettelijk iets voor doet). Het kan een onbeschermd gevoel geven, zeker als je zo jong bent als jij.
Iets wat heel goed werkt: zo weinig mogelijk terugkijken. Het is helemaal niet moeilijk om blikken te vermijden als je je daar een beetje in oefent. Je ziet vaak al vanaf een afstandje of je iemand wel of niet (terug) wilt aankijken.
Zo bescherm je jezelf een beetje.