Ik kom uit de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Ik ben de laatste tijd veel met het geloof bezig. Mijn vriend komt uit de Hersteld Hervormde Kerk en ikzelf uit de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland. Dit is nogal een verschil. Ik ben door mijn ouders niet veel ‘onderwezen’. Ik weet niet goed waar ik bij hoor en bij wil horen. Ik heb veel geloofsvragen waar verschillende antwoorden op te vinden zijn; maar wat is nu waar? Als we straks zullen gaan trouwen wil ik een goede keuze maken naar welke kerk we gaan. Een keuze waar we allebei achter kunnen staan.

Maar wat is nu het verschil tussen alle kerken die er bestaan? Verder is het verschil van Heilig Avondmaal bij ons heel verschillend: In mijn kerk heb ik het nog maar een keer meegemaakt dat het gehouden werd, dit was vorig jaar. Er gingen toen vijf personen aan het Heilig Avondmaal. Ik ben er bij mijn vriend in de kerk nog nooit bij geweest, maar er gaat een groot deel van de kerk aan het Avondmaal. Ik vind het allemaal heel verwarrend en wil zo graag alles weten, maar weet niet hoe.

Wanneer kun je belijdenis doen? Ik ben van mening dit zéker niet uit gewoonte te doen, maar je moet het echt vanuit je hart willen.

Antwoord

Onder de tag 'Belijdenis' staan zo'n 150 artikelen over het afleggen van openbare geloofsbelijdenis. Daar vind je vast een antwoord op je vraag.

De verschillen tussen diverse kerkverbanden hebben we hier op een rij gezet.
Zie ook: www.refoweb.nl/vragenrubriek/23452/verschillen-hhk-en-oggin/

3 reacties
Ellenoor
Misschien goed om een gesprek aan te vragen met de predikant van je vriend. En om te praten met een ouderling uit je eigen gemeente, of met iemand anders uit je kerk van wie je merkt dat hij/zij de Heere liefheeft. Je hebt heel veel vragen. In een paar gesprekken krijg je de dingen misschien makkelijker op een rijtje dan door allerlei antwoorden op refoweb lezen.
En verder: veel met je vriend praten, Bijbelstudie doen en bidden. Als je je afvraagt of een bepaalde praktijk goed is of niet, vraag dan naar de onderbouwing vanuit de Bijbel.
Jedidjas
Beste vragensteller,

Fijn dat je serieus nadenkt over God en de kerk.
We zijn vaak geneigd om allerlei boeken te raadplegen, maar God zelf kan door Zijn Heilige Geest jou het beste leren wie Hij is en wat Zijn wil is door Zijn Woord en Geest: "IK zal u onderwijzen, en u leren van den weg, dien gij gaan zult; IK zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn".(psalm 32:8 ). Bid om de leiding van de Heilige Geest en ga lezen in Zijn Woord. Ik raad je aan om naast de Statenvertaling niet een dagboekje, maar een eenvoudige bijbelvertaling ernaast te lezen die online of in een chr boekhandel te koop zijn. Het kan je helpen om bepaalde stukken beter te begrijpen.Je zult ontdekken hoe persoonlijk de Heere tot jou wil spreken door Zijn Woord en Geest . Dat is Zijn verlangen dat je Hem steeds dieper zal leren kennen en je zult ontdekken hoe Hij naar jou verlangt en je roept. Jezus heeft het avondmaal ingesteld opdat wij nooit meer zouden vergeten wat Hij voor ons gedaan heeft , dat wij als zondaars niets zelf hoeven te doen of kunnen, maar dat wij in onze gebrokenheid en zonde tot Hem de toevlucht kunnen nemen. Daarom ook de opdracht: Doet dit tot Mijn gedachtenis. "Nee" zeggen tegen de roepstem vh Avondmaal is ook een keus, die Hem pijn doet. Maar het mooist is het als jullie deze dingen zelf biddend ontdekken door Zjn Woord en Geest. Erg mooi om nu al samen mee te beginnen in jullie verkeringstijd.God zegene jullie!
Sammie2016
Ja er zijn meer dan 41000 christelijke kerkgenootschappen (Atlas of Global Christianity, onderzoek van 2010) die allemaal een iets andere interpretatie van de Bijbel hanteren en een andere set dogma's hebben.
Inderdaad erg verwarrend.
Een oprecht zoekende kan moeilijk Christus vinden in het oerwoud van christelijke religies.

Maar geen nood Christus herkent de stem van een schaap die van hem is en een schaap van Christus herkent de stem van zijn/haar herder.
Jezus zei: (Johannes 10:27) ... Mijn schapen luisteren naar mijn stem, en ik ken ze, en zij volgen mij.

Volg Jezus Christus, de zoon van God, na.
Hoe?
(Lukas 9:23) .. Als iemand mijn volgeling wil worden, moet hij zichzelf wegcijferen, elke dag zijn martelpaal (lijden omdat je Jezus' werk doet, prediken van evangelie, en omdat satans wereld christenen haat) opnemen en mij altijd volgen.