Dochtertje met behaarde benen

drs. P. C. Hildering / 2 reacties

Vraag

Onze dochter van tien heeft voor haar leeftijd al behoorlijk behaarde benen. Nu de zomer er weer aan komt zit ze hier erg mee, maar ook met gym wil ze geen korte broek meer aan zodat kinderen uit haar klas dit niet zien. Ik vind het lastig wat hier mee te doen, het laten voor wat het is wil ik ook niet ‘zomaar’, maar haar benen al gaan scheren op haar tiende? Is ook wel weer heel wat. Wat kan ik het beste doen?

Antwoord

Dat is een vervelende situatie. Vooral ook omdat het haar zo in de weg zit dat het belemmerend werkt. Scheren of andere ontharingsmethodes raad ik af. Is ze zeker te jong voor. Mijn advies is om het te overleggen met uw huisarts. Grofweg zijn er dan twee routes: oplossen van het probleem – kan ook gewoon zijn geduld hebben tot de puberteit of een route volgen naar acceptatie.

Drs. P. C. Hildering

Tags in dit artikel:

beharing
2 reacties
leene
Zeker naar de huisarts gaan. Komt het meer in de familie voor? Kan het hirsutisme zijn? Zelf heb ik ook altijd veel haargroei gehad op mijn benen. Begonnen met scheren op mijn 13e. Gevolg halverwege de 20: veel ingegroeide haren... Heb toen lasertherapie gedaan. Was erg duur en werd niet vergoed. Maar heb het er wel voor over gehad. Het resultaat was bij mij spectaculair. Veel minder haargroei. Gelukkig is het nu veel goedkoper. Doe dan wel wat onderzoek want er is ook kaf onder het koren. Onlangs heb ik het nog eens laten doen ( 2x ) omdat haargroei weer sterker werd, bij een schoonheidsspecialiste hielp niets.
Maar goed om dit nu te doen bij een 10 jarige...
Bleken kan ook een optie zijn. Blonde haren vallen minder op.
Acceptatie zoals de huisarts zegt is wel heel makkelijk gezegd. Er is zo'n afkeer van lichaamsbeharing in het westen :( Zelfs schaamhaar vinden jongeren al vies.Daar hoef je niet in mee te gaan vind ik. Maar overbeharing op zo'n kwetsbare leeftijd en dan zeggen 'accepteer het maar' is weer de andere kant.
Autumn
Waarom zou ze te jong zijn om haar benen te scheren? Dat doen meisjes van een paar jaar ouder toch ook?