Twijfelen over relatie

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Ik (21) heb sinds kort een relatie met een heel lieve jongen (26). De eerste paar keer dat we afspraken was ik erg zenuwachtig, ik had zin om hem weer te zien. Alles voelde goed en al snel hadden we een relatie. Nu we eenmaal in de relatie zitten ga ik twijfelen, maar waarom? Ik weet het niet. Hij heeft alles wat ik maar zou wensen en zoeken in een man, qua gedrag, karakter en misschien het belangrijkste, dezelfde kerk. Het is zo dat ik van alles ga denken maar er niet over spreek, ik ben niet heel open. Vragen zoals: ben ik wel verliefd?, is hij het wel?, vind ik hem wel leuk genoeg?, haal ik in mijn hoofd en daar blijf ik maar over malen. Maar als ik met hem ben kan ik wel de hele avond bij hem op schoot zitten en knuffelen en het voelt gewoon goed, ik ben gek op hem. Het probleem is dat ik die gedachten niet zomaar los kan laten omdat ik er eenmaal een keer aan heb gedacht. Is het probleem juist dat ik hier niet over praat? Hoe moet ik het dan aanpakken? Zijn er misschien tips?

Antwoord

Zie voor het antwoord onderstaande url:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/20455/twijfel-in-relatie/

4 reacties
AHHK76
Beste vriendin,
Je hebt sinds kort een relatie. Je hoeft nu nog niet zeker te weten of je met hem gaat trouwen. Verkering is toch juist de periode om elkaar beter te leren kennen, voordat je dit kunt weten?
Volgens mij is het wel goed om heel veel met elkaar te praten. Zo kun je beter weten of je echt bij elkaar past... En een hele avond bij hem op schoot zitten, lijkt mij eerlijk gezegd niet zo'n goed idee.
Voordat je het weet, ken je elkaar lichamelijk door en door en weet je nog helemaal niet hoe de ander denkt over allerlei dingen. Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn in dit leven en te bespreken voordat je samen een echtpaar/gezin kunt vormen. Ook al ga je naar dezelfde kerk...
Hoe kun je met iemand knuffelen en (willen) trouwen van wie je niet weet hoe die persoon denkt, voelt, wat die heeft meegemaakt, enz.?!
Komt daar niet jouw twijfel vandaan?
Is praten moeilijk: ga dan samen wandelen, dan hoef je elkaar niet steeds aan te kijken!
Het beste ermee!
Marisa
Hallo vraagsteller,

Wat ik niet helemaal snap is dat je zegt dat je niet meer van die twijfel-gedachten afkomt 'omdat ik er eenmaal een keer aan heb gedacht.' Stel je voor dat alle gedachten die je een keer hebt gehad allemaal terug zouden blijven komen...!
Als je last hebt van die gedachten, dan mag je die bij Jezus brengen. Telkens opnieuw. Bid of Hij je ervan wil bevrijden en er Zijn gedachten voor in de plaats wil geven.
Enne.... in dezelfde kerk zitten is echt niet het belangrijkste; wel dat jullie samen dezelfde Heer dienen. Praten jullie daar ook over? Bidden jullie samen? Dat kan allemaal bijdragen aan een dieper contact...
Tot slot: even een beetje afstand van hem nemen kan je ook helpen om beter zicht te krijgen op de hele situatie.
leene
Ga inderdaad iets doen. Wandelen met een groep vrienden weg, evt samen vrijwillgers werk. Een sport of een hobby samen zoeken. Overigens is het niet zo verwonderlijk dat je twijfels hebt en je afvraagt of je wel genoeg van iemand houdt. Dat hebben velen. We hebben allemaal een beetje last van het 'romantische liefdes ideaal" Je wordt verliefd op iemand , de gevoelens zijn intens en je leeft nog lang en gelukkig. Da's natuurlijk niet waar. Ik ken echtparen die heel verliefd waren op elkaar en nooit getwijfeld hebben en na een aantal jaren toch in een enorme crisis zijn beland. Ik ken ook echtparen die niet eens zo extreem verliefd waren of elkaar maar het goed konden vinden met elkaar en waarbij de liefde steeds dieper werd en waar het na jaren nog steeds goed gaat. En alles ertussen in natuurlijk.
Wat ik maar wil zeggen : extreem verliefd zijn en in het begin nooit twijfelen wil niet zeggen dat je een goede relatie hebt voor de rest van je leven.... en twijfelen of iemand de ware is wil niet zeggen dat je niet tot een goed huwelijk kunt komen.
Maar met veel piekeren kom je geen steek verder, de tijd zal het leren.
EsDee
misschien het belangrijkste, dezelfde kerk.....

Misschien toch belangrijker dat je samen God kent. Praat daar samen over. Als het goed is, is dat de basis waar je verder op mag bouwen.