Er niet bij kunnen

Ds. J. Bos / 2 reacties

Vraag

Ik heb al een tijd zoveel vragen en gelukkig ook enkele antwoorden gehad, maar ik kan er maar niet bij. Last van mijn zonden? “Wie zijn zonden belijdt en laat, die zal barmhartigheid geschieden.” Last van het gevoel niet gehoord te worden? “Laat Hem je gedoopte voorhoofd zien, pleit op de beloften.” En zoveel meer. Wat moet ik nu doen? Gewoon gaan zitten, alle zonden die ik weet opsommen en dat is voldoende? En anders, wat dan? Hoe moet het wel? Van mijn kant wordt het nooit wat!

Antwoord

Beste vrager of vraagster,

Veel vragen en weinig antwoorden. Zet die vragen maar eens op een rij. Streep vervolgens af op welke vragen u al antwoord kreeg. Bedenkt dan op welke manier dat gebeurde. Werkte de Heilige Geest dat in uw hart en gemoed? Vroeg u om vrede en vertrouwen en kreeg u dat ook? Of kwam het antwoord door middel van de omstandigheden? U vroeg de HEERE ergens om en het werd u gegeven? Ik weet dat natuurlijk niet. U weet het, want u geeft aan dat u “enkele antwoorden kreeg.” Mag ik vragen of u, toen u een weinig antwoord kreeg in uw ogen,  gezongen: ”God heb ik lief, want die getrouwe HEER’ hoort mij stem...”?! Of hebt u gedacht: ”Als dat alles is, zo weinig op mijn vele vragen.”

Ik hoop dat u begrijpt wat ik bedoel te zeggen. Moet God u dan antwoord geven? Nee, immers. “Wie Hem nederig valt te voet, zal van Hem Zijn wegen leren.” Echter op Zijn manier en nooit op de onze. En op Zijn wijze manier komt een zondig mens altijd goed terecht, al houdt die mens er soms zijn hart bij vast, om zo te zeggen. Want van onze kant wordt het inderdaad nooit wat. Terecht! Maar van Gods kant wel.

Wilt u antwoord op al uw vragen? Zie dan op Hem, Die de Vader zond en Die gehoorzaam ging. Hij kreeg in Zijn doods benauwdheid geen antwoord op Zijn bange roepen. Waarom? Hoor het antwoord uit de hemel: “Opdat zondaren nooit meer tevergeefs tot God zouden roepen in Jezus Naam! Zo wordt “geen antwoord” toch antwoord en we zingen: “Ja, amen trouwe Vader, ja.”

Ds. J. Bos

2 reacties
STR2017
Beste vraagsteller,

Ik herken me zo goed in wat je schrijft. Jarenlang heb ik gepiekerd en getobd over geloofszekerheid. Wat bij mij uiteindelijk voor een doorbraak heeft gezorgd, zijn een paar dingen. Ten eerste bedacht ik dat het al een goed teken is als je al zo met dit soort dingen bezig bent. Wordt er niet zo vaak gezegd dat we van nature niets met God te maken willen hebben? Als dat bij jou anders is, lijkt me dat zeker een lichtpunt. Ten tweede (en dat lijkt me het belangrijkste punt) zegt de Bijbel duidelijke dingen hierover, die je mijns inziens moeilijk op verschillende manieren kan interpreteren. Als Romeinen 10:9 (SV) zegt: 'Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden', dan IS dat gewoon zo. Als 1 Johannes 1:9 (SV) zegt: 'Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid,' dan IS dat gewoon zo. God zegt het, dus dan mag je hierop vertrouwen.
Als jij een beetje lijkt op hoe ik was tijdens die 'tobjaren', dan zou ik je willen aanraden: ga alsjeblieft niet zitten wachten op het ultieme Paulus-moment uit Handelingen 9. Daarmee beperk je God mijns inziens, want waarom zou Hij niet op een andere manier kunnen werken? Mijn advies is: geloof wat de Bijbel zegt. En als je dat doet, ja, dan denk ik dat dat voldoende is.

Als je hier verder over wilt communiceren met me, mag je mijn mailadres wel opvragen bij de redactie.
CorsdeKort
In eigen kracht wordt het inderdaad nooit wat, hoe sterk je ook bent.
Zoals ik vandaag al eerder poste heeft God heeft mijn goede gezindheid en jarenlange worstelen gezien EN is mij te hulp gekomen.

Ik wil je die weg proberen uit te leggen:

In Romeinen hoofdstuk 8 staat: 5 Want zij, die naar het vlees zijn, hebben de gezindheid van het vlees, en zij, die naar de Geest zijn, hebben de gezindheid van de Geest. 6 Want de gezindheid van het vlees is de dood, maar de gezindheid van de Geest is leven en vrede. 7 Daarom dat de gezindheid van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods; trouwens, het kan dat ook niet: 8 zij, die in het vlees zijn, KUNNEN GODE NIET BEHAGEN. 9 Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, INDIEN DE GEEST GODS IN U WOONT. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem NIET toe.

Dus een gewoon mens KAN NIET helemaal gehoorzaam zijn, dat is onmogelijk. Daarvoor heb je de inwonende kracht van de Heilige Geest nodig. Jezus werd door die Geest verwekt en had die geest vanaf het begin!

Die geest is (pas) sinds de eerste Pinksterdag voorhanden! Deze Geest krijg je niet zo maar, maar diegene die vermoeid is van zijn streven en alles op wil geven kan naar Hem gaan. Matteüs 11 vers 28: “Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; 29 neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht”.

Dat juk is dat wij HET STERVEN VAN JEZUS in ons binnenste gaan omdragen:

Lukas 9: 23
Hij zeide tot allen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme dagelijks zijn kruis op en volge Mij. 24 Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het behouden.

Hier gaat het duidelijk niet om het kruis van Golgotha maar hier gaat het om het kruizegen van je zelf LEVEN, van het leven en doen naar je slechte ik. Daarom staat er ook:

Galaten 2 vers 20
Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven.

1 Korintiërs 1 vers 18
Want het woord des kruises is wel voor hen, die verloren gaan, een dwaasheid, maar voor ons, die behouden worden, is het een kracht Gods.

1 Korintiërs 1 vers 18
te allen tijde het sterven van Jezus in het lichaam omdragende, opdat ook het leven van Jezus zich in ons lichaam openbare. 11 Want voortdurend worden wij, die leven, aan de dood overgeleverd, om Jezus’ wil, opdat ook het leven van Jezus zich in ons sterfelijk vlees openbare.

Dus sterven is dus dat de zonde in ons afsterft omdat wij, onze oude mens, aan het kruis houden

Romeinen 6 vers 6: dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn; 7 want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde!!!

Bovenstaande is mijn leven nu. Mijn oude mens (slechte gezindheid) is gekruisigd en de slechte begeerten verliezen merkbaar hun kracht. Ik ben gedoopt door de Heilige geest en heb een geest van kracht over mij waardoor ik mij verlustig in de Here, in zijn woord en om te luisteren naar Zijn stem. Ik herken mij in Jozef die zei: ”Hoe zou ik zo’n groot kwaad doen en zondigen tegen God” (Gen 29:9). Zo heb ik het ook (aangaande alle zonden) en hierdoor heb ik al langere tijd niet BEWUST gezondigd; integendeel.

Ik HEB wel (onbewuste / inwonende) zonde maar zodra ik die zie pak ik die (alsnog) aan, immers je kunt een vijand pas aanpakken als je hem ziet! Dit is de weg van heiligmaking, verder omgeschapen worden.
Als dit jou (of een ander) heeft geholpen en je hebt behoefte aan meer (van dergelijke) hulp dan mag je mij mailen, ik help namelijk graag!
cors.dekort@solcon.nl