Luchtig over seks praten

drs. C. A. W. Drost / Geen reacties

Vraag

Mag een tienerchristen 'luchtig' over seks denken en praten met vrienden en vriendinnen, zonder er iets van in de praktijk te brengen of er een verslaving/behoefte te van maken? Is dit fout, gezien het feit dat God seks als iets bijzonders heeft gemaakt, als iets waardevols waar je 'voorzichtig' mee moet zijn in natuurlijk het doen. Maar is er ook in het praten een grens?

Antwoord

Beste tienerchristen-betrokkene,

Dank voor je mooie vraag. De manier waarop je hem stelt laat mij denken dat je van mij wilt horen wat wel of niet ‘mag’. Ik denk dat het allereerst heel gezond is dat jij voor jezelf helder hebt wat goed is en wat niet. Dat kan ik jou niet vertellen. Maar ik lees ook in je vraag, dat je het misschien wel moeilijk vindt dat er soms zo luchtig en lollig over seks wordt gepraat. Klopt dat?

God heeft seks als iets bijzonders gemaakt. Maar tegelijk: het is iets wat bij ons mens-zijn hoort, iets wat God dus ook zo heeft geschapen. Soms wordt er op seks een stempel gedrukt, alsof het iets heel zondigs is. En soms wordt er over gepraat alsof het juist ontzettend bijzonder is. En ja, dat kan het op sommige momenten zeker zijn. Maar het is ook gewoon iets menselijks, iets wat bijna iedereen kent of gaat kennen.

Ik denk zelf dat het gezond is, dat je al van jongs af aan leert om op een gezonde manier over seks te praten. Niet als iets zondigs: seks is binnen de veiligheid van een liefdevolle relatie juist een briljante manier om mensen met elkaar te verbinden! Maar ook niet als iets oppervlakkigs. Dat er soms over wordt gegiecheld of gegrapt is niet verbazend: seks is iets heel kwetsbaar, iets wat raakt aan je identiteit. Dat is soms best eng en dan is het gemakkelijker om er lollig over te doen. Ergens hoort dat ook bij je ontwikkeling: seks is iets waar niet iedereen gemakkelijk over praat. Juist door er met vrienden over te praten, kun je dat ‘leren’. Maar ik merk wel dat je er op verschillende manieren over kunt praten. Als ik merk dat tieners er op een vunzige manier over praten, merk ik dat ze er a) heeeeeel weinig over weten, b) het best wel heel erg eng vinden en c) bij seks misschien eerder aan porno denken dan aan seks in een liefdevolle relatie.

Ik denk zelf dat het vooral belangrijk is dat tieners ook een plek hebben waar ze op een gezonde manier over seks kunnen praten. Waar ze hun vragen kunnen stellen, hun onzekerheden mogen hebben maar ook waar ze er af en toe over kunnen lachen. Dat ze weten: ik ben niet de enige die soms dol wordt van al die rondgierende hormonen.

Seks hoeft niet altijd serieus te zijn, ik merk dat het voor stellen juist enorm ontspannend werkt als ze er soms samen om kunnen lachen. En dat lukt pas als je jezelf erkent als seksueel wezen en als iets wat helemaal bij jou hoort.

Ik weet niet vanuit welke context jij je vraag stelt. Ben jezelf zo’n tiener of werk je veel met tieners? Hoe dan ook: jij kunt het verschil maken door normaal te reageren op de vragen van tieners. Door te laten merken dat er geen gekke vragen zijn, en dat vragen hebben over seks heel normaal is.

Het is ook goed om te benadrukken dat God je niet per ongeluk heeft uitgerust met je seksualiteit. Het is iets wat bij je hoort, waar je in kunt groeien en waar je steeds beter mee om kunt gaan. Als tieners ontdekken dat seks veel meer is dan bloterig gedoe (dat wat je vooral bij porno ziet, zeg maar), wordt het voor hen vanzelf iets waar ze veel respectvoller over zullen gaan doen.

Hartelijke groet,
Cocky Drost