Wonder van Kapérnaüm

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Is er nog een wonder gebeurd na het wandelen van Jezus op de zee? In Johannes 6 gaat het erover dat Jezus wandelt op de zee. Als ik die geschiedenis daar lees lijkt er nog een wonder te zijn gebeurd waar ik nog niet over gehoord heb. De discipelen varen van Tibérias (zie Joh. 6:23) naar Kapérnaüm (zie Joh. 6:17), de afstand tussen Tibérias en Kapérnaum is ongeveer 10 km. Toen zij ongeveer vijfentwintig of dertig stadiën (één stadiën is 185m dus ongeveer 5km) geroeid hadden zagen zij Jezus op de zee lopen (Joh 16:19). Dus dan zijn ze nog maar op de helft, midden op zee. Dan komt Jezus aan boord (vers 21). Zij wilden Hem dan in het schip nemen en METEEN bereikte het schip het land waar zij naartoe voeren. In mijn Engelse bijbel staat het zo: “Then they were willing to take Him on board the boat, and IMMEDIATELY the boat reached the (shore of the) land to which they were going.” Is dat geen wonder?

Antwoord

Volgens mij ga jij er van uit dat Kapernaüm aan de andere kant van het meer van Galilea ligt dan Tiberias. Het ligt echter aan dezelfde kant, de westkant. Zodoende hoeft met men niet ver van de wal geweest te zijn. Wanneer het woordje “meteen” gebruikt wordt hoeft dat niet te betekenen dat er niet enige tijd verloopt voordat men aan land komt. Zie bijvoorbeeld  Mattheüs 13:5 waar hetzelfde woord in het Grieks gebruikt wordt:  “Een ander deel viel op steenachtige plaatsen, waar het niet veel aarde had; en het kwam meteen op, doordat het geen diepte van aarde had.” Uiteraard duurde het een langere tijd voordat het graan was opgegroeid. Het woord ‘meteen’ geeft aan dat het snel gebeurt.

Hopelijk verduidelijkt dit iets. Ik denk dus niet dat hier sprake is van een wonder.

Mooi vind ik wel dat je probeert te  zien of er ergens in de Bijbel een wonder is gebeurd. Ongetwijfeld zul je nog veel wonderen ontdekken.

Ds. W. G. Hulsman

Lees meer artikelen over:

wonder