Pleegdochter heeft duivel op haar rug

Ds. H. Korving / 2 reacties

Vraag

Mijn pleegdochter met een verstandelijke beperking is sinds kort begeleid gaan wonen. Haar ouders stonden er op dat ze naar de NH-kerk ging. Hier is ze als baby gedoopt. We hebben haar totdat ze zelfstandig naar haar gemeente kon begeleid. (Ze was toen tien en wij zijn lid van de RK-kerk.) Nu hebben we buren waar ze veel mee omging en gaat. Die zijn lid van de pinkstergemeente. Niks mis mee dacht ik totdat pleegdochter huilend aan de telefoon hing dat ze opnieuw gedoopt moest worden. Ze had de duivel op haar rug en die ging alleen bij haar weg als ze zich liet overdopen. Zij noemde dat de straf van God. (Pleegdochter heeft ook een psychische beperking.)

Mijn vraag is, is dit de normale gang van zaken in dit soort gemeenten dat je mensen bij hun eigen gemeente weghaalt en dat op deze manier? Gelukkig heeft ze goede begeleiding die haar samen met ons ervan konden overtuigen dat overdopen beslist niet nodig is. En is dit ook niet gebeurd.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Uw vraag luidt: is dit de normale gang van zaken in dit soort gemeenten... Dat hoop ik niet. Ik vind uw relaas schokkend. Zo hoor je niet met elkaar om te gaan. En dit temeer daar u aangeeft dat uw dochter een verstandelijke beperking heeft en psychisch niet sterk is. Uw verhaal komt op mij over als dat er misbruik is gemaakt van haar kwetsbaarheid. Ik ben dan ook met u dankbaar dat ze goede begeleiding heeft gekregen en de overdoop niet heeft plaats gevonden.

Mensen hebben soms -ondanks hun goede bedoelingen- niet in de gaten hoeveel er stuk kan gaan wanneer bepaalde inzichten, zoals over de doop, worden opgedrongen. En dit temeer als er woorden vallen als “duivel op je rug” en “straf van God.” Dat komt op mij erg ongenuanceerd over, om het zacht te zeggen.

U bent met dit alles door een moeilijke tijd heengegaan en ik hoop dat er voor u en uw pleegdochter inmiddels weer rustiger vaarwater is gevonden.

Van harte Gods zegen gewenst,
Ds. H. Korving

Lees meer artikelen over:

evangelischsekte
2 reacties
AHHK76
Wat moeilijk allemaal! Respect voor deze pleegouders, die hun pleegkind naar een andere kerk hebben begeleid, dan dat ze zelf gewend zijn te gaan.
Wat erg dat ze nu zo in verwarring is geweest. Gelukkig dat de rust weer een beetje is teruggekeerd.
Johnvb
Is dit normaal? wordt er gevraagd.
Helaas wordt dit in charismatische en pinksterkringen steeds meer gemeengoed. Gelukkig niet in alle, maar wel in vele.
Het claimen van genezingen en zeggen dat het ongeloof is als men niet geneest. Allerlei kwalen en handicaps en tegenslagen aanwijzen als werk van satan en niet erkennen dat we nog steeds in een gebroken en vervloekte wereld leven, na de zondeval.
De geloofsdoop kan ook worden opgelegd als zijnde een toegangsbewijs voor de hemel en een startbewijs voor een leven in een perfect lichaam en leven.

Zo worden er velen misleid. En vind ook hierin het welvaartsevangelie steeds meer grond in Nederland.
Waakt en bid, wees nuchter!