Bang voor SOA

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

Om maar met de deur in huis te vallen... anderhalf jaar geleden heb ik gemeenschap gehad met mijn ex. Zoals u leest zijn wij uit elkaar. Mijn ex had in onze relatie een soa opgelopen en dacht dat dit van mij was. Ik ben hem echter trouw gebleven. Mijn ex gaf aan dat ook het niet van hem was, door ontrouw. Nu laat ik dit achter mij, ondanks dat ik veel strijd en schuld elke dag voel, omdat ik tegen God heb gezondigd en dit ook als straf wordt gevoeld. Mijn vraag is echter: kan ik ook nog de soa hebben, ondanks dat het anderhalf jaar geleden is? (ik durf niet zo goed naar de huisarts te gaan).

Antwoord

Beste vragenstelster,

De meest voorkomende seksueel overdraagbare aandoening is chlamydia, hierna volgt gonorroe. Als je eenmalig geslachtsgemeenschap hebt met iemand die chlamydia of gonorroe heeft, is de kans op besmetting 50 procent of hoger. Veruit het merendeel van de vrouwen heeft na besmetting met chlamydia geen klachten. Ik denk dus dat je er verstandig aan doet dit wel te testen (bij de huisarts of de GGD).

Zonde is inderdaad schuld tegenover God. De zonde moet je ook belijden aan God. Maar in Christus is er toch ook vergeving? Die weg raad ik je ook aan. Dan zijn er echt nog wel dagen waarin je je naar voelt over wat er gebeurd is. Toch kan dan de blijdschap over de vergeving zoiets wel overschaduwen en wordt God toch geëerd.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

1 reactie
mortlach
Als het goed is moet zoiets voor een huisarts toch gewoon routinewerk zijn? Iets dat hij/zij doet zonder je te veroordelen? Ik bedoel, met een oogontsteking ga je toch ook naar de dokter zonder dat die er moeilijk over doet?