Lang wachten

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Waarom moest Israël zolang wachten op de komst van Jezus? Dan had de offerdienst niet nodig geweest. En waarom laat God de Vader ons nu weer zolang wachten op de terugkomst van Zijn Zoon daar er zoveel leed is?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Tja, ik ben niet in Gods directiekamer geweest. Daar kan trouwens geen enkel mens binnen lopen. Dus we moeten het alleen doen met wat ons in Zijn Woord is geopenbaard. In de Bijbel is ons genoeg geopenbaard wat nodig is om getroost te leven, zalig te sterven en tot Gods eer te leven, zeggen we met onze Nederlandse Geloofsbelijdenis. We krijgen niet op al onze vragen een antwoord. Dat is ook niet nodig. God leidt alle dingen naar de raad van zijn wil, schrijft de apostel Paulus. Toch wil ik een poging doen om je vraag te beantwoorden.

Bezie je vragen eens wat meer vanuit God en niet van je mee-gevoel met de menselijke ellende. Dat Christus’ komst lang op zich laat wachten heeft te alles te maken heeft met Gods genade en Zijn eer. God had al direct na de zondeval een eind kunnen maken aan het mensdom. In die zin maakte Hij het oordeel echter niet meteen waar: Ten dage als u daarvan -van die verboden vrucht- zult eten, zult u de dood sterven. Adam en Eva bleven leven en mochten de moederbelofte horen.

Stel dat God meteen het vonnis had voltrokken, ja dan was er niet even later het verdriet geweest om het feit dat Abel vermoord werd door zijn broer. Maar dan was er geen ontelbaar mensengeslacht ontstaan. Dan waren jij en ik er ook niet geweest. Maar God wilde een mensheid die Hem zou dienen eren en groot maken in een weg van geloof en bekering. In dat opzicht geldt ook het woord van de Spreukendichter: In de de veelheid van de onderdanen ligt de heerlijkheid van de Koning. Dus hoe groter Gods volk, hoe groter Zijn heerlijkheid.

Dat het zo lang duurt heeft ook alles te maken met Zijn menslievendheid. Filantropie, zegt Titus 2. Hij wil niet zonder ons mensen zijn. Daarom gaat Hij een menigte zalig maken die  niemand tellen kan. Vandaar een groot volk Israel. Vandaar ook de offerdienst. De instelling daarvan laat zien dat God uit is op verzoening met ons, om te maken tot Zijn kinderen. Beeldend onderwijs waar we zeker in ons visuele tijdperk onze winst mee kunnen doen. Die offerdienst (bloed-theologie) vindt zijn vervulling in de eerste komst van Christus en Zijn offer aan het kruis. Als het op Gods kalender tijd is. Denk aan een oude zandloper. In de volheid van de tijd zendt God zijn Zoon. Galaten 4:4.

Vanuit het nieuwe testament is je vraag nog wat makkelijker te beantwoorden. In 2. Petrus 3 staat dat God de wederkomst van zijn Zoon nog uitstelt, met het oog op de zaligheid van zondaren. De Heere vertraagt de belofte van Zijn komst niet willend dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen. In het lange wachten op Zijn zoon, zowel in het oude als nieuwe testament, gaat het dus om de uitbreiding van Gods koninkrijk, Zijn eer en onze zaligheid. God wacht totdat de het getal van de uitverkorenen vol is. Zo bezien is er alle reden om dankbaar te zijn dat God nog wacht.

Je hebt ongetwijfeld wel eens een nieuw gebouw in aanbouw gezien. Daar om heen staat steigerwerk van ijzer en planken. Het voorbestaan van deze wereld in al haar  gebrokenheid dient als steigerwerk opdat  Gods gebouw “naar Zijn gemaakt bestek, in eeuwigheid zal rijzen” (Ps. 89:1). God is de volmaakte Architect. Allen die zalig worden zullen Hem daarin aanbidden.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. van Vuuren

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Capelle a/d IJssel
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

Tags in dit artikel:

voorzienigheid