Gods dag ontheiligen

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Er gaan veel winkels op zondag open. Ik woon in een omgeving met behoorlijk veel kerken. Moeten we niet (mezelf incluis) de Heere veel meer aanroepen, of Hij ons het ware gebed wil schenken? Want... de gebeden hebben geen kracht. Zou dat wel zo zijn dan gingen de winkels niet open op Gods dag! Zijn we de wereld gelijkvormig; te werelds, al zijn we kerkganger? Krijgt God wel de eerste plaats in ons leven, ook al ga ik aan het avondmaal?... Ik moet bij mezelf beginnen, maar vraag ook medechristenen te bidden voor ons land en volk. En of de Heere de nood in ons binnenste wil schenken voor alle geloofsafval en Gods geboden die worden vertreden.

Of is dit een rare vraag en moet ik zwijgen en denken: we leven in de eindtijd, het zal nog erger worden... Daar moeten we door, het is niet anders...? Ik ben zo bang dat de Heere uit ons mooie Nederland vertrekt; er gaan zo veel kerken dicht in ons  land, er zijn plaatsen waar je niet eens meer naar de kerk kunt. Als Gods dag wordt onteerd, mag je toch het ergste vrezen? Als de Heere geen echt gebed schenkt blijft het lippentaal.

Willen allen die dit ook harte leed is met mij Hem smeken of de Heere een Reformatie wil geven, zoals bijvoorbeeld onder Josia in 2 Kronieken 34. Hij wil er toch om gebeden zijn? Al wat u ontbreekt, schenkt Hij zo gij smeekt, mild en overvloedig. Maar geen verhoring in zonde; Gods dag ontheiligen is immers zonde? Als God er om smeken dan komen er vast weer kerken bij, die nu weg of gesloten zijn. Straks is het wellicht te laat! Dan is er misschien geen zondag meer en roepen we tevergeefs...

Antwoord

Bidden voor ons volk en voor de volken der aarde is wat elke rechtgeaarde christen doet, maar wat ook elke eerlijke christen moet belijden veel te weinig en veel te flauw te doen. We kunnen nooit teveel van God verwachten, in de weg van het gelovig gebed dat op Zijn beloften steunt, maar we kunnen van ons gebed nooit iets verwachten.

Wat betreft de openstelling van winkels op de Dag des Heeren en wat betreft het sluiten van kerken en het opheffen van gemeenten in ons vaderland: het lijkt erop dat Luther gelijk krijgt met zijn opmerking dat de evangelieprediking lijkt op een regenbui, die overtrekt, voorbijtrekt en niet terugkomt...

Laten we in rechteloosheid en ootmoed de troon der genade aanlopen als een waterstroom om Gods gunstrijke werking in ons land en in ons werelddeel!

Ds. W. Pieters

Tags in dit artikel:

koopzondagzondag