Hertrouwen met je ex-man

Ds. A.K. Wallet / 6 reacties

Vraag

Mag je als christen hertrouwen met je ex-man, als die weer getrouwd en daarna opnieuw gescheiden is?

Antwoord

Beste vrager,

Jouw vraag is heel complex. Temeer daar ik de outs en inns niet weet. Belangrijk bij deze vraag is: was die man ‘schuldloos’ gescheiden?  En ook de tweede  keer weer ‘schuldloos’ gescheiden of was hij juist de schuldige? Het lijkt er op dat hij niet ‘schuldloos’ is, daar zijn ex niet hertrouwd is en hij wel.

Heel algemeen kunnen we zeggen: dat deze hertrouw niet geoorloofd is. Een dergelijke vraag heeft zich meerdere keren afgespeeld in oorlogssituatie. De man was ver weg en diende in het leger. Men hoorde jaren niets meer van hem. De vrouw hertrouwde intussen daar zij ervan uitging dat haar man gesneuveld was. Later kwam de man terug. Maar toch kon hij niet meer met haar hertrouwen. Hoeveel te meer dan de vraag van een opnieuw gescheiden man met zijn eerste ex? De reinheid van het huwelijk vraagt hier om duidelijke grenzen. Er zijn zaken waarvan we moeten zeggen dat ze ‘geen keer’ nemen.

Als we zien dat in Lev.20 de doodstraf voltrokken moest worden aan hen die overspel bedreven, dan dienen we  toch wel uiterst voorzichtig om te gaan met het huwelijk. In onze tijd is deze zonde zo gewoon geworden dat we het gevaar lopen om het goed te praten. Laten we vooral ook letten op de eer van God. Hoe snel wordt  Zijn Naam onteerd door ons gedrag.

Maar laten we ook de pastorale vragen niet verdoezelen. Soms zijn er twee ‘kwaden’ waar tussen gekozen moet worden. Als deze beide mensen niet hertrouwen, wat gebeurt er dan wel? Zoeken ze elkaar vaak op? Zou er mogelijk ook een terugkeer mogelijk zijn in het licht van Hosea 2:6, waar staat: “Ik zal terug keren tot mijn vorige man, want toen was het mij beter dan nu?” (Denk aan het huwelijk van Hosea, dat hier als voorbeeld dient voor  de ontrouw van het volk.)

Kan er na oprechte schuldbelijdenis weer een hertrouw mogelijk zijn? Vergelijk 1 Kor. 5:1,2 met  2 Kor. 2:5-10. Daarbij komt de vraag: hoe komt dit over bij eventuele kinderen en in de samenleving en gemeente? Wordt Gods eer er door bevorderd? Kortom komt het hier op neer: daar is de heiligheid van het huwelijk, maar laten we de barmhartigheid niet vergeten.

Ik hoop enkele hints gegeven te hebben. Nogmaals: ik ken de situatie niet, ik moet alleen oordelen zonder mensen te kennen. Dat valt zeker in dit geval niet mee.

Hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst,
Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

hertrouwen
6 reacties
Johnvb
Ik moet ook denken aan de teksten uit Romeinen 7 dat de gehuwde vrouw is door de wet gebonden aan de man zolang hij leeft. Als de man echter gestorven is, is zij ontslagen van de wet die haar aan de man bond.
Daarom dan als zij de vrouw van een andere man wordt terwijl haar man leeft, zal zij een overspelige genoemd worden.
Als haar man echter gestorven is, is zij vrij van de wet, zodat zij geen overspelige is, als zij de vrouw van een andere man wordt.

Dit kan je natuurlijk ook lezen voor de man.
Dus in dit geval heeft de man overspel gepleegd met de tweede vrouw terwijl de eerste vrouw nog leeft. Dus zou dat eerste huwelijk dan nu niet hersteld kunnen worden? Voor God is deze man nog steeds getrouwd met zijn eerste vrouw.

Wij verwarren vaak het burgerlijk huwelijk met het goddelijke huwelijk. Maar uit Romeinen 7 blijkt duidelijk dat God anders denkt dan wij. Ook uit 1 Korinthe 7 blijkt dat hertrouwen na scheiding niet kan:
Maar de gehuwden beveel ik, niet ik maar de Heere, dat een vrouw niet zal scheiden van haar man. En als zij toch gaat scheiden, moet zij ongehuwd blijven, of zich met haar man verzoenen - en dat de man zijn vrouw niet zal verlaten.

Hieruit blijkt ook dat de vrouw zich met haar exman, om het maar zo te zeggen, moet verzoenen en niet mag hertrouwen.
Geldt uiteraard ook voor de man.

Dus zou dit eerste huwelijk dan niet hersteld kunnen worden, na overspel?
Verzoening staat bij God op de eerste plaats. En voor Gid is de man nog steeds aan zijn eerste vrouw verbonden.
En de vrouw aan haar (eerste) man.

Zomaar wat gedachten en overwegingen.
Gods zegen, ga in Zijn weg, dan is er zegen te verwachten!
shaba1
Is het mogelijk om privé met deze mevr temailen?
dat zou ik heel graag willen .
intro
@shaba1: misschien is het wel een man die de vraag stelt...;-)
juni
als uw man het echt met u meent,zou ik niet weten,waarom zoiets niet mag.
erg genoeg als uw man weer gescheiden is
ook voor de vrouw die hij weer achter laat.

is uw man wel serieus?dat u weet?

t,is niet opwekkend,maar mn buurvrouw is zeven keer met haar man getrouwd.
nu heeft meneer de 29e jonge schone...
ze trouwt nu nooit meer....

johnvb zegt het mooi

voor u te hopen,dat uw man het meent,als u weer zou trouwen met hem.

k,zou ds Wallet zelf spreken,over uw situatie vragenstelster!t,is een moeilijk geval.
de wereld zit vol met

mannen, die doen wat ze zelf willen willen,
maakt niks uit of ze kerks zijn.of niet.

en ds Wallet is heel voorzichtig
drernie
@juni: de wereld zit ook vol met vrouwen die doen wat ze zelf willen.....
43843
Ik lees in mijn jongerenbijbel van de Herziene Statenvertaling het volgende bij Deuteronomium 24: 1-5:
'Als iemand gescheiden is en vervolgens weer gaat trouwen, dan is het eerste huwelijk ontbonden. Je mag dan niet terug naar de man of de vrouw van je eerste huwelijk. Gescheiden is gescheiden. Getrouwd is getrouwd'. God vindt het huwelijk belangrijk

24:4. Dan mag haar eerste man die haar heeft weggestuurd, haar niet terug nemen om hem tot vrouw te zijn. (-) het is een gruwel voor God.