Roemen in zwakheden

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Hoe kan ik roemen in mijn zwakheden?

Antwoord

Beste vrager,

Een goede vraag, want op het eerste gezicht zou je zo’n uitspraak niet verwachten. Wij roemen liever in kracht en grootsheid. Iemand  die de gouden  plak had verdiend bij kampioenschappen, zei: “Nu ben ik echt onsterfelijk.” Dat is in ons beginsel. Denk ook aan wat Nebukadnezar zei toe hij neerkeek op Babel met al haar pracht en praal: “Is dit niet het grote Babel dat ik gebouwd heb?” Maar Paulus laat een heel ander geluid horen in 2 Kor. 12:9.

Hoe komt dat? Wel Paulus had zo’n last van een doorn in het vlees. Er was iets dat hem veel leed deed. Het was als een satanische pijn. Hij wilde graag dat hij daarvan verlost zou worden. Daar bad hij de Heere om. Wel drie keer. Maar hij kreeg niet waar hij om vroeg. Wel kreeg hij antwoord: “Mijn genade is u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht.” Juist in het ervaren van zijn zwakheid had hij de genade van God nodig. Zou hij die zwakte kwijt zijn, dan was er het gevaar dat hij minder de Heere nodig had en dacht het nu wel in eigen kracht te kunnen. Ook was er bij hem het gevaar dat hij zou gaan pronken met wat hij meegemaakt had. Maar de Heere acht deze weg voor hem nodig en nuttig. Als Paulus dát hoort, dan roemt hij in zijn zwakheden, opdat de kracht van Christus zijn deel zou zijn .Juist in die zwakheid ervaart hij wat de kracht van de Heere doet.

Gods wegen zijn altijd wonderlijk. Hij neemt niet altijd het kruis weg, maar geeft wel kracht om het kruis te dragen. “Daar leidt ons het kruis tot zegen. Dan krijgen wij voor kruis een kroon, door Jezus bloed verkregen.”

In alles wat Paulus aan vervolgingen moest ondervinden, bedacht hij steeds: ook dit brengt en houdt mij dichter bij de Heere. Hij roemt te midden van verdrukkingen.

Dat is toch rijk? Ik wens het je van harte toe.

Hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst,
Ds. A. K. Wallet