Vergeving van God en naaste

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / 1 reactie

Vraag

Ik heb zo lelijk gedacht en gedaan de laatste paar jaar, waarbij ik eigenlijk mensen beschadigd heb die alleen maar heel veel van mij houden. Heel de wereld was tegen mij, dacht ik, maar dat blijkt niet zo te zijn. Hoe kan ik dat ooit goed maken met God en hen? Zonder vergeving te vragen, want daar zitten die mensen niet op te wachten in ieder geval. Ik hecht heel veel waarde aan uw antwoord.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dat is heftig. Maar denk eens aan de verloren zoon, die had zijn vader ook zo diep beledigd, zijn geld opgeëist terwijl de man nog leefde, en hem verlaten. Wetens en willens zijn vader gekrenkt. Denk het je in! Is dat niet een beetje jouw situatie, mensen beschadigd die van je houden?

Als de zoon tot zich zelf komt en op de puinhopen van zijn bestaan zit, ziet hij dat hij al zijn rechten kwijt is en besluit hij naar zijn vader te gaan. Niet om het goed te maken, maar om zijn schuld te belijden en te vragen of hij nog een plekje tussen de slaven van zijn vader kan krijgen. Ik denk dat jij die mensen die van je houden en die je zo beschadigd hebt, ook je schuld moet belijden. Praat het eerlijk met hen uit en laat het aan hen over of ze je vergeving schenken.

En tegenover God? Salomo zegt in Spreuken 28 :13: “Die zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn: Maar wie ze bekent en laat, zal barmhartigheid verkrijgen.” Wat een bemoediging... en verder? Het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon  reinigt van alle zonden, ook deze zonden.

Ik wens je Gods wijsheid en Gods zegen toe , om de weg te gaan die Zijn Woord je wijst.

Hartelijke groet,
Mw. N. J. van Dooijeweert-van der Slikke

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Waddinxveen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: Pastoraal medewerkster

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

vergeving
1 reactie
Race406
Kleine aanvulling/correctie: De verloren zoon was géén misbaksel omdat hij zijn deel van de erfenis vroeg. In die tijd erfde de oudste zoon de boerderij als pa overleed. Dan waren de kinderen al op leeftijd. En om dan nog voor jezelf te beginnen als jongste zoon was niet echt praktisch. Het gebeurde in die tijd daarom regelmatig dat de kinderen die deze boerderij niet erfden alvast hun deel danwel een voorschot daarop kregen om zodoende een eigen bestaan op te kunnen bouwen. Niets bijzonders aan. We moeten af van het idee dat de jongste zoon een rotzakje was omdat hij zijn deel opvroeg terwijl vader nog leefde. Nogmaals: Dat was niet abnormaal in doe tijd. Wat hij er vervolgens mee deed, dat is het probleem. Maar hoe dan ook: Het belangrijkste blijft overeind: Vader is niet de toornende vuurspuwende Rechter Die alles en iedereen wil verdoemen op een paar diep doorgeleide uitverkorenen na. Vader wil niets liever dan dat je je leven aan Hem overgeeft! Doe je, door de Geest geleid, dat dan ben je voor eeuwig gelukkig. Doe je dat niet dan kom je na dit leven God wél tegen als Rechter. Dan krijg je te maken met Zijn gekrenkte Liefde. Maar in Zijn Woord openbaart Hij Zich als de God die niet wil dat sommigen verloren gaan maar dat ALLEN tot bekering komen!