Regering Evil-Meródach

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Aan iemand van de Bijbel met Uitleg. In de Bijbel met Uitleg staat in de uitleg van 2 Kon. 25:27-30 dat Evil-Meródach regeerde van 562 tot 560 voor Christus. Maar in de kanttekening (42) van die tekst staat dat Evil-Meródach, de zoon van Nebukadnezar, omtrent 28 jaren geregeerd heeft. Mijn vraag aan u is: heeft Evil-Meródach nu twee jaar geregeerd (volgens uitleg BMU) of 28 jaar (volgens kanttekening SV)?

Antwoord

Vroeger wist men de jaartallen en andere omstandigheden van de volken rondom Israël niet precies en nu weet men door opgravingen veel meer. Ik vermoed dus dat men in de loop van de jaren gegevens heeft gevonden die tot andere conclusies hebben geleid dan die de statenvertalers trokken. Maar het maakt voor ons zielenheil en voor het geloofsleven geen verschil; en dus kunnen we deze zaak gerust laten liggen.

Ds. W. Pieters