Scheuring van koninkrijk van Salomo

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Wat was nu de echte oorzaak van de scheuring van het rijk in 926 voor Christus van Israël behalve de zonde van Salomo?

Antwoord

In 1 Koningen 11: 11 lezen we dat de Heere het koninkrijk van Salomo zal afscheuren, omdat deze het verbond en de inzettingen van de Heere niet gehouden heeft. In vers 26 lezen we dat Jerobeam de hand ophief tegen de koning: dat wordt verder uitgelegd.  Bij de bouw van Millo (vers 27) werd Jerobeam door Salomo opgemerkt en hij gaf hem een belangrijke positie. Nadat de profeet Ahia aan Jerobeam tien stammen beloofde, probeerde Salomo Jerobeam te doden (vers 40). Jerobeam vlucht dan naar Egypte en bleef daar tot de dood van Salomo. In de vraag wordt gesuggereerd dat er nog een andere oorzaak was van de scheuring van het rijk. Die wordt in 1 Koningen 11 echter niet genoemd.

Ds. W. C. Meeuse