Vloeken floepen er uit

(MA) D. Rosbergen / Geen reacties

Vraag

Ik ben 14 jaar. Ik ben de laatste tijd meer gaan schelden met allerlei erge scheldwoorden en dat komt denk ik door mijn omgeving; mensen op school en sommige vriendinnen met wie ik om ga. Maar de laatste tijd ben ik gewoon gaan vloeken! Ik schrik daar gewoon van. Eerst zeg ik het zachtjes, maar de laatste tijd floept het er gewoon uit. Ik weet niet wat ik moet doen om dit af te leren, want ik ben er gewoon aan gewend geraakt. Dit is ook met schelden. Het is er uit voor dat je er erg in hebt en dan is het al gebeurd, dus kan je niet meer terug. Bidden doe ik al, maar ik hebt niet echt het idee dat het helpt want er is nog niets gebeurd of veranderd. Hebt u misschien een aantal tips hoe ik dit weer kan afleren?

Antwoord

Beste 14- jarige,

Bedankt voor je vraag. Je betrapt jezelf vaak op het gebruiken van scheldwoorden en zelfs vloeken. Dat vind je erg en daarom stel je de vraag hoe je er van af kunt komen. Ik vind het fijn dat je deze vraag stelt, want je geweten spreekt blijkbaar nog. Als het je niets interesseerde was het erger met je gesteld.

Je denkt dat dit gebeurt omdat je in je omgeving dit veel hoort. Je hebt er ook voor gebeden. Dat is het belangrijkste wapen. Daar moet je mee doorgaan. Want je weet waar lelijke woorden en vloeken vandaan komen. Die komen van satan. Vanaf de zondeval fluistert hij boze gedachten in ons. En wij luisteren daar graag naar. Wat moet je daar tegen doen? In de eerste plaats dus: op je knieën. Elke dag vragen: Heere, mag ik woorden gebruiken tot eer van U. Want je bent geschapen om Gods lof groot te maken. Vraag ook of je er echt verdriet van mag krijgen dat je je Schepper hiermee zo verdriet doet. Dan hoop ik dat je ook ziet: De Heere is een gaarne (betekent: graag) vergevend God.

Als tweede zou ik je willen vragen: 1. Voel jij je thuis bij leeftijdgenoten die vloeken en straattaal gebruiken? 2. In hoeverre laat jij je meesleuren door dit taalgebruik?

Als je in een groep bent, vind je het misschien lastig om dit met vriendinnen te bespreken. Maar probeer dat ook eens te doen als je bijvoorbeeld samen met een van hen bent. En vraag de Heere of je een goed gesprek mag hebben. En maak met elkaar afspraken hierover. Misschien vinden je vriendinnen het wel heel fijn dat je dit zegt, omdat zij er ook wel mee zaten.

Succes ermee! En:  Bidden! In de Bijbel staat: Dit geslacht (een duivels geslacht) kan nergens door uitgaan, dan door bidden en vasten.

Hartelijke groet,
D. Rosbergen

Lees meer artikelen over:

scheldenvloeken