Mannen scheren zich wel maar vrouwen mogen haar niet afknippen

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Een tijdje terug was ik door de vragenrubriek aan het bladeren, omdat ik vind dat je er best wat van kunt opsteken. Mijn complimenten dus, al ben ik het niet altijd eens met de antwoorden die gegeven worden. Maar terwijl ik aan het lezen was zag ik een vraag van iemand die zich afvroeg waarom refo-mannen nooit een snor of baard dragen. Nou vond ik de vraagstelling wel heel extreem hoor, maar eigenlijk ben ik wel benieuwd... De meeste refo-mannen en jongens hebben inderdaad geen baard en snor, terwijl er wel in de bijbel (Oude Testament) staat dat het voor een man een schande is om de baard af te scheren.

Het antwoord dat ds. Van der Bas geeft, vind ik wel okay hoor, maar ik vraag me af waarom er voor vrouwen dan wel zo vastgehouden wordt aan lang haar (staat ook in de bijbel dat het een schande is om te knippen). Als mannen zich gewoon scheren, mogen vrouwen dan niet hun haar afknippen? Is dat niet een beetje krom?

Antwoord

Lang haar, kort haar, wel of geen baard of snor dragen, het is meestal door de tijd en de cultuur bepaald. We hebben ervoor te waken door ons gedrag of (haar)dracht de ander te ergeren. Paulus schrijft dat het een eer is voor een vrouw lang haar te dragen. Maar er zijn ook vrouwen, bij wie het haar niet groeit...

Let erop wat Paulus direct daarna schrijft: doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de gemeenten Gods (1 Kor. 11:16). Er zijn trouwens wel belangrijker vragen om ons mee bezig te houden!

Ds. W. C. Meeuse