Ouders verschuilen zich achter uitverkiezing

mr. J.H. Doeven / 21 reacties

Vraag

Onze ouders blijven zich verschuilen achter termen als uitverkiezing en dat je genade moet krijgen. Ze noemen zichzelf “uit de aarde aards” en durven zich geen kind van God te noemen. Wij als kinderen zien dat heel anders en gunnen hen de liefde van God ook zo. Een gesprek loopt al snel dood op bovengenoemde zaken.

Moeten we steeds maar weer onze standpunten tegenover die van hen blijven zetten? Is het onze plicht als kinderen om ze steeds maar weer erop te wijzen dat wie in Hem gelooft zalig zal worden? Of moeten we het loslaten en er niet over praten, omdat we ze toch niet kunnen overtuigen? Maar het dan alleen in gebed brengen tot God de Almachtige?

Voor alle duidelijkheid misschien even onze achtergrond. Ouders zijn lid bij Ger. Gem. Kinderen bij Chr. Ger. Kerk en een evangelische gemeente.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is mooi en goed dat jullie als kinderen je ouders de liefde van God gunnen. Maar je ouders overtuigen dat ze moeten geloven, is niet de goede weg. Dat heeft ook geen zin. Want dat kan alleen God de Heilige Geest. Wat van belang is dat jullie je ouders uit de Bijbel duidelijk maken, dat het niet begint met de uitverkiezing. Dat behoort tot de verborgen dingen die voor de Heere onze God zijn. God roept ons ernstig en welmenend. Lees met hen ook de Dordtse Leerregels hoofdstuk 3 en 4, paragraaf 8-10. Lees ook hoofdstuk 1 paragraaf 16. Trouwens, de Dordtse Leerregels in hun geheel zijn van belang voor mensen die worstelen met de uitverkiezing.

We hebben geloof nodig. En dat geloof is een gave van God. En God wil dat aan zondige mensen geven. Lees daarbij ook vraag en antwoord 65 van de Heidelbergse Catechismus. Wie tot God vanuit de nood van zijn leven roept en Hem om dat geloof smeekt, zal door Hem niet afgewezen worden. Misschien is de nood in ons leven er niet. Maar vraag dan: Heere, open hun ogen dat ze zien dat ze zo U niet kunnen ontmoeten. Wanneer daar gelegenheid voor is, praat met hen over de gave van het geloof die de Heere geeft. Bidt de Heere om wijsheid hoe het gesprek aan te gaan en besef dat het feit dat jullie tot andere kerken behoren een extra belemmering voor een gesprek kan zijn. Vraag de Heere om dat weg te nemen. Blijf voor hen bidden dat ze God en Christus mogen leren kennen.

Houten, J. H. Doeven

mr. J.H. Doeven

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Houten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Was 42 jaar lang ouderling.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

getuigenuitverkiezing
21 reacties
Purple
De duivel wil ons graag laten geloven dat we niet uitverkoren zijn. Hij is hiermee ook bij mij langs geweest. Gelukkig heb ik toen mogen bidden of ik op dat moment alsnog ingeschreven mocht worden in het Boek des Levens, of ik nu uitverkoren was of niet. Daarna heb ik de duivel er niet meer over gehoord!

Vanuit God gezien is er uitverkiezing, Hij weet wie er in het Boek des Levens (zullen komen te) staan. Vanuit ons gezien is deze inschrijving nog bezig!

Lees ook eens (met jullie ouders) in de Christenreis. Wanneer Uitlegger Christen het mooie paleis laat zien. Er staat een grote menigte voor het paleis die wel graag naar binnen willen, maar let op de man die naar voren stapt, zich in laat schrijven (!) en met de geestelijke wapenrusting ten strijde trekt.