Man heeft contact met een prostituee

J.W.N. van Dooijeweert / 5 reacties

Vraag

Drie jaar geleden heeft mijn man intensief contact gehad met een prostituee. Hij is met haar uit geweest en is ook twee nachten niet thuis geweest, maar daar gebleven. Hij is niet met haar naar bed geweest alhoewel zij hem wel meerdere keren probeerde te verleiden voor seks en seksuele handelingen. Hij is hier niet op in gegaan. Ik geloof hem, maar het feit dat hij haar gemasseerd heeft, samen op bed hebben gelegen, daar gedouched heeft, vind ik vreselijk om te weten.

In die tijd liep het niet lekker tussen ons en hij is altijd al iemand geweest die begaan is met minderen en zwakkeren. Daar waar mannen voor de seks komen bij een prostituee wilde hij juist een stukje persoonlijke aandacht geven. Had bijvoorbeeld ook een kadootje meegenomen voor haar, iets wat deze dames weinig krijgen omdat men puur voor seks en lust naar prostituees gaat. Ik heb het er nog altijd moeite mee.

Hij ziet haar weliswaar niet meer, maar ik weet dat ze op Facebook vrienden zijn. Hij wil haar niet verwijderen want, zegt hij, ik ben niet vreemdgegaan, heb geen gevoelens voor haar gehad etc. Ik mag van hem er niet meer naar vragen, want dat deed ik zeer regelmatig, of ze nog contact hebben via de chat van Facebook. Want je kan er niet mee omgaan, zegt hij dan. Of hij begint over mijn fouten in het verleden (toen ik nog geen relatie met hem had). Hoewel we het goed hebben samen en met de kids onderhouden ze ondertussen misschien wel contact met elkaar. Het zal dan weliswaar minimaal zijn, want zoveel hebben ze elkaar ook niet te vertellen. Maar het kan van kwaad tot weer erger gaan, in de zin van dat de chats niet meer zo onschuldig zijn...

Ik zit in een lastige situatie. Er weet maar een enkeling hier van af. Mijn man wil er niks en nooit meer iets over horen. Heeft trouwens over dit geval nooit sorry gezegd of berouw getoond, want hij zíet er geen kwaad in omdat hij met andere intenties contact had. Mag ik scheiden? Want omdat hij haar ook niet wil verwijderen van Facebook blijft dit tussen ons in staan en ik trek dat niet meer. Ik heb er op deze manier geen vertrouwen meer in, juist ook dat hij er niet meer over wil praten en er niet open over is, wat bij mij alleen maar meer vraagtekens oproept!

Antwoord

Beste zuster,

Het is moeilijk om zomaar op afstand even een antwoord op je vraag te geven. Maar je hebt volkomen gelijk: je kunt dit op den duur absoluut niet trekken. Je gaat hier helemaal stuk aan. Lieve zuster, het spijt me, maar een man die een vreemde vrouw masseert en daar douchet, een cadeautje geeft... Ik heb daar geen enkele verontschuldiging voor.  Hij leefde volledig in overspel, zelfs al zou hij het doen om haar te bekeren. Dit kan en mag niet binnen een huwelijk. Als hij nu op Facebook nog contact met haar wil houden kan dat alleen als jullie samen dit contact onderhouden. Als jij die contacten niet mag lezen, valt dit nog steeds onder overspel of echtbreuk. Een huwelijk bestaat uit één man en één vouw. En helemaal niets anders!

Mag ik scheiden? Heb je daar behoefte aan? Of houd je nog van je man? Kun je verder? Wil je verder? Hoe wil je verder? Wil je man definitief breken met deze vrouw (of meisje)? Dit zijn vragen die je met je man moet bespreken. Of hij het wil of niet blijft gelijk. Dit spel kan zo niet verder. Mag ook niet verder. Hij moet alle contacten afbreken en er moet gepraat worden. Er moet ook nadrukkelijk een schuldbelijden volgen. Het gesprek moet met hulp van een deskundige op dit gebied (psycholoog of je dominee). Wil hij dat niet; dan pas is het moment van spreken over scheiding aangebroken. Je hoeft je dan als vrouw niet verder laten te slopen. Zo geeft de Bijbel het ons aan.

Ga nu eerst eens over de verschillende dingen die ik schrijf nadenken en aandachtig met de Heere overleggen wat Hij wil dat je doen zult. Dan, na een paar dagen, spreek je je man er op aan. Aan de hand van zijn reacties mag je ons weer schrijven. We gaan dan verder kijken wat de weg voor je moet zijn.

Van harte sterkte en wijsheid van God.

Broedergroeten,
Evangelist Jan van Dooijeweert

Lees meer artikelen over:

overspelprostitutierelatieproblemen
5 reacties
aaapje
Lieve mevrouw,
Ben het helemaal met dhr. van Dooijeweert eens.
Het is niet normaal wat hij gedaan heeft, als het niet goed tussen jullie was ga je nog steeds niet doen wat hij gedaan heeft.
Dan maar twee nachtjes op de bank in de woonkamer...
Ik wil u alleen maar veel sterkte wensen en grijp de uitgestoken hand van dhr. van Dooijeweert.
Veel sterkte,
Ik zal voor u bidden
AHHK76
Wat moeilijk voor je! Jouw wantrouwen is volkomen begrijpelijk.
Goed dat je deze vraag stelt. Ik ben het eens met het antwoord. Als alleen praten niet helpt, dan kan daarna een volgende stap zijn om samen met iemand met jouw man hierover te praten.
Fijn dat het echtpaar van Dooijweert je bij wil staan.
Voor informatie kun je event. ook nog kijken op www.kostbaarvaatwerk.nl
Duuk
Wat een moeilijke en vervelende situatie!
Als ik eerlijk mag zijn, hoe vervelend het ook is, dan lijkt het er heel sterk op dat je man ook niet de waarheid spreek. Ik kan het me, als man, absoluut niet voorstellen dat hij met die prostituee, die hem verleidt tot seksuele handelingen, bij hem in bed ligt, die zich door hem laat masseren en een aantal nachten bij haar verblijft en ook daar doucht, daar dan koud onder blijft en geen seksuele handelingen heeft verricht. Dan moet je van beton zijn en geen gevoelens hebben. Als je alleen een stukje persoonlijke aandacht wil geven, zijn deze dingen niet nodig en moet je dat, als man bij een vrouw, en al zeker niet bij een prostituee, niet willen. Dat had hij ook aan jou of een andere vrouw uit jullie kerk kunnen vragen.
Laat je niet misbruiken door je man op deze manier! Dat verdien je niet. Je man zal diep door het stof moeten, want dit is werkelijk te gek voor woorden.

Heel veel sterkte!
andrew
"Daar waar mannen voor de seks komen bij een prostituee wilde hij juist een stukje persoonlijke aandacht geven. Had bijvoorbeeld ook een kadootje meegenomen voor haar, iets wat deze dames weinig krijgen omdat men puur voor seks en lust naar prostituees gaat."

Lijkt mij nogal naief. Die vrouwen zitten daar alleen voor het geld. En mannen die verliefd op ze worden en bloemen meenemen, lijken me nogal naief.
Jeremiah
Ben het met helemaal met Duuk eens. Ik roep de vragenstelster op om haar eerste alinea nog eens een paar keer te lezen en dan eens nuchter na te denken. Ik zeg het met enige schroom hoor, maar ik bespeur toch een redelijk hoog naiviteitsgehalte bij u. U denkt dat uw man gezellig heeft zitten scrabbelen met haar? En toen uw man 2 nachten bij die mevrouw verbleef heeft ie zeker onder het bed geslapen ofzo? Of de hele nacht gevuld met goede gesprekken naast het uitpakken van kadotjes.. Ja right.