Overlijden bij de geboorte

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Ik hoorde onze predikant zeggen in de preek dat een mens niet kan sterven zoals hij geboren is. Maar hoe zit het dan met kinderen die tijdens of net na de geboorte komen te overlijden?

Antwoord

Als een dominee zegt: "een mens kan niet sterven zoals hij geboren is", dan heeft hij dat zeker ook wel uitgelegd. Anders zou je dit aan de predikant moeten vragen. Maar misschien is die drempel te hoog (?). Ongetwijfeld wordt met deze uitdrukking bedoeld dat er een nieuwe geboorte, wedergeboorte noodzakelijk is. Lees het begin van het doopformulier er maar op na. En denk ook aan het gesprek van Jezus met Nicodemus (Joh. 3).

Als kinderen in de moederschoot of tijdens de geboorte sterven, kunnen ze dan niet wedergeboren zijn? Voorbeelden die uit de Bijbel, die hierbij vaak worden aangedragen: Johannes de Doper sprong van vreugde op in de buik van zijn moeder toen de stem van Maria gehoord werd. Denk ook aan het kind van David en Batheseba (2 Sam 12:23). En we belijden met de Dordtse Leeregels (Hfdst 1, par. 17): Godvrezende ouders moeten niet twijfelen aan de verkiezing en de zaligheid van hun kinderen wanneer God deze in hun kindsheid (jeugd) wegneemt. Niet op grond van het geloof van de ouders natuurlijk. Maar op grond van het genadeverbond. En daaruit mogen de ouders troost  ontvangen.

Ds W. C. Meeuse

Lees meer artikelen over:

jonggestorven kinderen