Omgaan met Alzheimer

M. M. Methorst / 4 reacties

Vraag

Heeft u nog tips om er mee om te gaan dat je moeder vergevorderde Alzheimer heeft, want dat vreet aan mij.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is goed invoelbaar dat het moeilijk is om een ouder/partner te hebben met een vorm van dementie als Alzheimer. Het is een verlies voor de patiënt zelf en omgeving van de oude persoon die ze vroeger waren. Doordat het een ziekte is waarbij verschillende hersenfuncties achteruitgaan, ontstaan er problemen met onder andere het geheugen, het herkennen van mensen, het spreken en functioneren. Daarnaast kan het gedrag en de persoonlijkheid van iemand veranderen. Het zijn stuk voor stuk zaken welke een enorme impact kunnen hebben op de omgeving. Omdat het voor mij lastig is om in te schatten wat u er moeilijk aan vindt wil ik u vooral adviseren om contact te zoeken met mensen in uw omgeving. Probeer erover te praten met uw familie/vrienden, of predikant of huisarts. Zij kunnen u ook verder helpen en u de juiste informatie geven.

Daarnaast kan het helpen om te zoeken naar meer informatie erover bij organisaties die te maken hebben met dementie. Bijvoorbeeld de stichting Alzheimer Nederland heeft kort geleden een website gelanceerd met informatie over dementie met ervaringen, tips en andere informatie (www.dementie.nl).

Verder zijn er door het VU medisch centrum in heel het land ontmoetingscentra opgezet voor mensen met dementie en hun familieleden/verzorgers (www.ontmoetingscentradementie.nl). Hier zou u ook nog kunnen informeren voor meer informatie en mogelijkheden tot lotgenotencontact.

Ik wil u in ieder geval veel sterkte wensen met dit alles!

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

Lees meer artikelen over:

dementie
4 reacties
JohannesHermanus
Wees maar heel lief voor haar en neem haar uit handen wat ze niet meer kan vatten.
M71
Ja dat zou moeten JohannesHermanus, maar helaas is dat lang niet altijd vol te houden. Het is belangrijk dat je als partner en als kinderen ook je eigen bezigheden hebt, ontspanning zoekt zodat je het beter kunt volhouden. Hoe verder iemand van je af staat, hoe makkelijker het meestal gaat. Hoe dichterbij het is, hoe moeilijker het is. Ten diepste wil je niet dat je partner of ouder zo achteruit gaat, je verzet je hier tegen. Als jezelf voldoende ontspanning hebt kun je hopelijk het geduld opbrengen om ermee om te gaan. En merk je bij jezelf irritatie, wees dan niet te hard voor jezelf, zorg dat er iemand bij haar is en ga er even uit. Schakel ook anderen in, want je moet het ook op langere termijn volhouden! Sterkte!
Merry
Beste,

Wat moeilijk voor u dat u moeder de ziekte van alzheimer heeft
Ik werk als verpleegkundige op een afdeling met dementerende.
Op mijn werk maak ik gebruik van verschillende benaderingswijze.
Ik weet niet in welke stadia uw moeder zit. maar in de eerste stadia maak ik gebruik van ROB/ROT benaderingswijze. Uitleg en praktische tips kan u vinden op: http://www.btsg.nl/infobulletin/rot.html.

Op werk gebruik ik veel de validation benaderingswijze. Validation is geschikt voor mensen die in een vergevorderde stadia zitten.
Uiteg kan u vinden:
http://www.btsg.nl/infobulletin/validation.html
voor meer benaderingswijze zie de link:
http://www.btsg.nl/infobulletin/belevingswereld.html

paar tips:
ga niet in discussie of corrigeer u moeder niet, zij denkt altijd dat zij gelijk heeft en het veroorzaakt onrust bij uw en uw moeder.
Als u moeder vraagt of zij het goed heeft gedaan zag altijd ja ook als het nee is.
Geef 1 opdracht tegelijk. bijv. pak u kopje. Wacht met de volgende opdracht als de eerste is uitgevoerd.
De alzheimer stichting heeft een brochure: ''Leven met dementie''
https://secure.alzheimer-nederland.nl/brochure-pdf-leven-met-dementie.

Er bestaan alzheimer cafes, de activiteiten starten meestal met een interview met betrokkenen (mensen met dementie, familie of een professional) of een lezing. Daarna kunnen de bezoekers ideeën, informatie en ervaringen uitwisselen.
http://www.alzheimer-nederland.nl/hulp-en-advies/alzheimer-cafes.aspx

Ik hoop dat u er iets aan heb.
succes en sterkte gewenst.

Voor meer informatie mag u mijn mail adres opvragen.
Mona
Je zit al in een rouwproces. Het geestelijk afscheid nemen van elkaar is al begonnen. Dat is ontzettend moeilijk. Je schrijft dat je moeder in een vergevorderd stadium is gekomen. Als je moeder bij de Bijbelse waarden en normen is opgevoed, of de Heere mag kennen, zing dan veel met haar. Vooral psalmen en gezangen kent men nog tot heel ver in het proces van dementie, en de woorden kunnen jou zelf al zingend, ook tot troost en bemoediging zijn.

Vraag in uw omgeving (broers, zussen, vrienden, gemeenteleden), of ze voorbede voor je moeder willen doen, maar ook voor jezelf. Om kracht te krijgen en staande te blijven in het afscheid dat al begonnen is.
Vraag ook aan hen of ze voor jou een klankbord willen zijn, zodat je er over kunt praten.
Bid ook samen met je moeder! Ook al begrijpt ze het niet meer, of was je het niet gewend om samen te bidden. Je zult ervaren dat de Heere het zegenen wil!

Ik zal voor je bidden. Ik weet dat het heel moeilijk is je moeder zo kwijt te raken, en er niets aan te kunnen doen.
Veel sterkte, Gods zegen.