Bang voor vervolging van de christenen

Ds. W. C. Meeuse | Geen reacties | 08-05-2003| 00:00

Vraag

Bedankt dat jullie de vorige keer m'n vraag hebben beantwoord. Ik heb er veel aan gehad. Ik ben er erg mee geholpen. Maar ik zit nog ergens mee: ik word vaak uitgescholden voor refo als ik op straat fiets of loop en vind dat niet echt leuk. Ik ben bang voor vervolging van de christenen. Ik kan er 's nachts niet van slapen. Kunt u mij daar meer van vertellen?


Antwoord

Het is erg vervelend om uitgescholden te worden. Waarschijnlijk veronderstelt men (door kleding of haardracht) dat je tot een van de reformatorische kerken behoort. En dat is zeker niet iets waarover we ons moeten schamen. Aan de moslims rondom ons kun je aan mannen en vrouwen zien, wat hun geloof is. Niemand haalt het in zijn hoofd om ze na te roepen of uit te schelden. Hoewel ook zij op bepaalde gebieden wel gediscrimineerd worden.

Je weet dat Lukas schrijft dat de discipelen, de volgelingen van de Heere Jezus, in Antiochië voor het eerst "christenen" genoemd werden. Mogelijk Ook daar gebruikt als een scheldwoord. Ondertussen wel een erenaam. En als iemand schade lijdt of achteruitgezet wordt om de naam van Christus, dan is dat een lijden om Christus' wil. Zie Hand. 4:23-31. Jezus zei: "Ze hebben Mij vervolgd, ze zullen ook u vervolgen (Joh 15:20)." En: "Zalig zij die vervolgd worden om der gerechtigheid wil... (Matt.5:10,11)."

Maar laat het niet alleen de buitenkant zijn, maar laat ons hele leven een getuige zijn van het volgen van de Heere Jezus Christus. In onze handel en wandel, in  spreken en zwijgen. Dit gedrag dwingt respect af. En dan is
"refo" geen scheldnaam meer.

Het is misschien veel erger dat er onderling in de reformatorische kerken gesproken wordt, soms minachtend over refo's, griffo's, gergemmmers, etc. Beslissend is het antwoord op de vraag: Waarom wordt gij een christen genoemd? (Zondag 12, vr, 32). Leer dat in de prakrijk te brengen.

Ds. W. C. Meeuse

 

 

Lees meer artikelen over:

christenvervolging

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Ds. W. C. Meeuse

  • Geboortedatum:
    12-04-1944
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sliedrecht
  • Status:
    Actief
143 artikelen
Ds. W. C. Meeuse

Bijzonderheden:

Emeritus (2011)


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Al 15 jaar onverzoend

Al zo’n 15 jaar loop ik rond met een verschrikt geweten. Ik weet dat ik moet sterven en niet kan sterven. Ik ben op zoek naar vrede met God en vind die niet. Als ik lees bij puriteinse predikanten, ...
Geen reacties
08-05-2023

Visie op het Heilig Avondmaal

Ik las ergens: “Als je echt bekeerd bent mag en kun je niet aangaan aan het avondmaal.” Waarom niet? Als je echt bekeerd bent kun je toch juist niet zonder Gods Woord en Zijn tafel? Hoe komt het dat m...
Geen reacties
08-05-2007

Tepelsteek

Ik heb soms een trekkende steek in mijn tepel. En als je op de zijkant van het tepelhoedje drukt doet het een beetje pijn. Ik ben 58 jaar en heb nog wel opvliegers. Moet ik me zorgen maken?
Geen reacties
08-05-2026
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag