Instemmen met eeuwig verloren gaan

J.W.N. van Dooijeweert / 1 reactie

Vraag

Er wordt weleens gezegd in preken dat een zondaar bij de doorleving van de zonde met God leert instemmen dat hij voor eeuwig verloren zou gaan en dat het in zijn eigen ogen volledig terecht zou zijn dat hij of zij geen afwassing van de zonden zou ontvangen van God door het werk van Jezus Christus. Is dit wel bijbels? Deze instemming lijkt in te druisen tegen het behoud dat God voor de mens op het oog heeft.

Antwoord

Beste vraagsteller

Ik ga je vraag even opsplitsen:

“Er wordt weleens gezegd in preken...”

Dit komt vooral voor in ‘beschouwelijke’ preken. ‘Bevindelijke’ preken. Men brengt in de preek dingen naar voren die sommige mensen op een zodanige manier ervaren. Het is heel goed om dat te horen. Soms herken je dan iets van je eigen geloofsworstelingen. Heel gevaarlijk wordt het als er gesteld wordt dat iedereen dit beleefd moet hebben. Dan ga je ervaringen van sommige mensen stellen tot een wet voor iedereen. Terwijl er helemaal niet over nagedacht wordt of deze ervaring op Bijbelse gronden stoelt. Dan wordt het gevaarlijk!

“...dat een zondaar bij de doorleving van de zonde met God...”

Dit is een heel teer persoonlijk punt. Ik denk dat ik op grond van Gods Woord moet zeggen dat God iedereen die Hij aanneemt tot Zijn kind, laat zien, ervaren, beleven, gevoelen, inzien en ook erkennen dat hij of zij een zondaar is. En ook dat zonde, zonde tegen de Heilige God is. Tegen Zijn liefde.

“...leert instemmen dat hij voor eeuwig verloren zou gaan...”

Dat is te kort door de bocht! Hij of zij erkent zijn schuld tegenover God. Hij of zij ziet dat het Gods rechtvaardig oordeel zou zijn als hij voor eeuwig de straf zou moeten dragen. Hij erkent dit als rechtvaardig. Maar nu het stille geheim van God: Als je door het krachtige werk van Gods Geest aan je zonden ontdekt wordt en je zonden gaat zien en erkennen, dan leidt de Heilige Geest je ook direct naar Jezus. Want juist daartoe ontdekt Hij je aan jezelf. “Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt, toen werd in mijn ziele de vreze gewekt. Toen voelde ik wat eisen Gods heiligheid deed. Toen werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed.” Maar daar stopt het lied van McCheyne niet, het gaat verder: “Toen vluchtte ik tot Jezus, Hij heeft mij gered. Hij heeft mij verlost van het vonnis der wet...”

“...en dat het in zijn eigen ogen volledig terecht zou zijn dat hij of zij geen afwassing van de zonden zou ontvangen van God door het werk van Jezus Christus. Is dit wel bijbels?”

Dan zal de duivel hem wel eens influisteren dat er voor hem of haar geen vergeving mogelijk is. Ik heb nog maar korte tijd geleden met iemand gesproken (een jong mensenkind) die daar hevig mee aangevallen werd. Toen hebben we samen gesproken over voorbeelden in de Bijbel. En we hebben het mogen zien en geloven dat bij God vergeving mogelijk is voor iedereen, voor de grootste van de grootste zondaren. Omdat Jezus het heeft uitgeroepen: “HET IS VOLBRACHT.” Helemaal, volkomen betaald voor een ieder die in Hem gelooft.

“Deze instemming lijkt in te druisen tegen het behoud dat God voor de mens op het oog heeft.”

Correct! Het is in strijd met alles wat de Bijbel zegt over vergeving van zonden in het bloed van Jezus. En het is ook direct in strijd met het verlangen dat God in het hart van een mens geeft bij de bekering. Hij of zij willen alleen maar meer leven tot eer van God. De gedachte om voor eeuwig in de hel te moeten zijn en voor eeuwig met alle verdoemden God te moeten vloeken, maakt hem/haar radeloos. Hij/zij wil juist eeuwig God groot maken. Het is heel jammer dat zulke uitdrukkingen gedaan worden. In de eerste plaats zijn het geen gangbare uitdrukkingen meer, bijna niemand weet wat er mee bedoeld wordt. Het klinkt heel streng en gewichtig, maar ook heel angstaanjagend. Terwijl God juist zo liefdevol nodigt om tot Hem te komen, om vergeving van zonden te ontvangen. Hij is Die God Die zo graag zonden vergeeft. Ook aan jou!

Hartelijke groeten en Gods zegen. Zoek de Heere en leef.

Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

Lees meer artikelen over:

vierschaar
1 reactie
Mona
Volkomen on-Bijbelse uitspraak!
Allereerst wil God niet dat je verloren gaat, alleen al dat te bedenken is laster!
En ten tweede hoef je het zelf ook niet te willen, omdat je door Gods genade juist gered mag worden van de verloren staat waarin je al ligt.
Je bent dus al verloren zonder Hem! Als je dat beseft dan leef je het toch al in? Juist dat besef drijft je uit tot de God die je wil redden!
Luister de komende dagen er maar eens goed naar de preken! ik wens je grote verwondering toe over wat het Hem gekost heeft om een ieder zalig te maken die Hem aanroept (Rom. 10 vers 13)