Kerkdienst uitzenden

Ds. N. den Ouden / 24 reacties

Vraag

Is het wel bestaanbaar met de vreze Gods om het private karakter van de ambtelijke eredienst der gemeente, waarin zij voor Gods aangezicht treedt en Hij Zijn volk wil ontmoeten, te schenden door die diensten op open internet uit te gaan zenden en zo tot een publiek schouwspel te maken? Het zou m.i. nog iets anders zijn  als het om een privézender met inlogcode gaat, hoewel ik ook dan de meerwaarde ervan niet inzie. Want het geloof is uit het gehoor en niet uit het zichtbare, behalve dan de sacramenten. En die gezond zijn in dat geloof zullen hier ook nooit om vragen, die hebben genoeg aan het Woord.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik vind het een wat lastige vraag. Als ik het goed begrijp gaat het in de vraag niet zozeer om het uitzenden van kerkdiensten via internet, maar vooral om het beeld dat erbij ook uitgezonden wordt. Wordt zo de kerkdienst geen publiek schouwspel? Er zitten mijns inziens twee kanten aan deze zaak. Enerzijds geldt dat iedere kerkdienst openbaar is; de kerkdeuren staan open en wie wil kan binnenkomen. Wat dat betreft is er maar een gradueel verschil om het dan ook uit te zenden via internet. Er gebeuren in de kerkdienst geen geheime dingen. In de kerk zelf zie je ook dat mensen de dominee graag willen kunnen zien (er zit bij ons niemand achter een pilaar).

Anderzijds ben ik er zelf vooralsnog geen voorstander van om kerkdiensten met beeld en al uit te zenden. Ik probeer voor mezelf helder te krijgen waarom niet. Ergens heeft een samenzijn van een gemeente toch ook wel weer een besloten karakter. De gemeente komt samen op die bepaalde plaats. Ik weet dat een camera verschillend gebruikt kan worden en je kunt een keuze maken in wat je wel en niet laat zien, maar ik voel er niets voor om te dopen en zelfs avondmaal te houden voor het oog van Jan en alleman... De vergelijking gaat niet helemaal op, maar ik wil toch ook liever geen camera in mijn huiskamer. De gemeente heeft toch iets van een gezin? En hoort “het heilige” niet binnen de beslotenheid van de gemeente? Ik zou wat uitzenden van beelden betreft, niet verder gaan dan werken met een inlogcode, waarbij de beelden zich beperken tot de preekstoel.

Hartelijke groeten,
Ds. N. den Ouden

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Leerbroek
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

kerkdienst
24 reacties
mluther
@hvdijk66 Laat ik allereerst zeggen dat ik het eens ben dat het goed is om anderen te vertellen wat Gods Evangelie.

Toch snap ik niet helemaal het punt wat je wil maken. Ik heb je naam nog niet eerder gezien, het lijkt erop dat je speciaal voor deze reactie een account hebt aangemaakt (als ik het fout heb mijn excuus). Is dat niet evenzeer verloren tijd (aanmaken ervan etc.)?

Tot slot ben ik wel benieuwd wat je er zelf aandoet om het Evangelie bij anderen te brengen.
ereunao
De nood van de wereld begint bij de kerk en het oordeel bij het huis Gods.We bidden om een opwekking maar dan zal er wel verootmoediging en bekering moeten komen, ook van deze zonde. Maar als die zelfs niet meer genoemd mogen worden is het pas echt hopeloos ereunao
ereunao
De nood van de wereld begint bij de kerk en het oordeel bij het huis Gods. We bidden om een opwekking maar dan zal er wel verootmoediging en bekeringmoeten komen, ook van deze zonde. Maar als de zonden zelfs niet meer genoemd mogen worden is het pas echt hopeloos ereunao
hvdijk66
@mluther

Ik heb voor mijn reactie niet speciaal een account aangemaakt. Dat account had ik al en heb ik ook al voor een eerdere reactie gebruikt. Verder ben ik een regelmatige bezoeker van refoweb. Je aanname was dus niet correct maar gelukkig hield je die mogelijkheid nog open. Je excuus is aanvaard :)

Mijn enigszins prikkelende reactie was niet kwaad bedoeld. Ik zag een pittige discussie voor mij waarbij partijen het niet eens lijken te worden. Dan is het wellicht goed dat iemand zich eens hardop afvraagt wat het doel van deze discussie is. Vandaar dat ik een aantal vragen heb neergelegd ter overweging. Je hebt deze vragen niet beantwoord. Dat hoeft natuurlijk ook niet. Je bent geen verantwoording aan mij schuldig.

Ik heb de situatie in de wereld aangehaald om de discussie eens in een ander perspectief te plaatsen. Op zich had het niets met het onderwerp te maken. Ik hoop alleen dat het jou en mij helpt om te relativeren en de juiste keuzes te maken. Er is veel ellende in de wereld. Aan de andere kant wordt het onrecht gelukkig ook bestreden. Ook in Jezus' naam. Dat laatste maakt mij dankbaar maar ook verlangend om daar iets in te betekenen.

Je vraagt wat ik er zelf aan doe. Dat vind ik een lastige vraag. Ik vind dit niet het moment om mijn doen en laten te etaleren. Ik heb mooie dingen meegemaakt en zou daar graag eens met je over doorpraten.