Doorvertellen of zwijgen

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Wat te doen als een goede kennis (1) verkering heeft gekregen met iemand (2) waarvan ik per ongeluk (de vertrouweling van deze persoon (2) versprak zich) te weten ben gekomen dat deze persoon (2) worstelt met gevoelens voor mensen van hetzelfde geslacht? Ik heb het gevoel dat mijn goede kennis (1) hiervan geen weet heeft. In contact en gesprekken hierover is nooit een woord gezegd. Het is natuurlijk de vraag of het met mij gedeeld zou worden, maar ik heb niets gemerkt terwijl de persoon best wel open naar mij was. De 'iemand' (2) in dit verhaal heeft eerder een relatie gehad met iemand van het andere geslacht en dit is toen op de klippen gelopen. Moet ik teruggaan naar de vertrouweling die zich versprak, zodat deze persoon eventueel contact kan opnemen en kan terugkomen op de bekentenis van de betreffende persoon (2)? Ik voel me in zekere zin verantwoordelijk en ben bang dat de relatie van mijn goede kennis op het spel staat.

Antwoord

Beste vraagsteller,

De vraag stellen is het antwoord geven: ja, ga terug naar diegene die jou iets heeft verteld, waardoor jij je nu ook verantwoordelijk bent gaan voelen voor gedane uitspraken. Vertel hierbij, wat je nu aan mij hebt geschreven, namelijk dat jij je verantwoordelijk bent gaan voelen.

‘Zomaar’ iets gaan zeggen tegen wie dan ook is nooit verstandig, want dat kan uitgelegd worden als roddel en achterklap. Hoe goed het ook is bedoeld. En juist daarmee maak je relaties kapot.

Succes er mee,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

geheimroddelen