Nooit met je vriend samen mogen zijn

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

Vraag

Hoe zit als je nooit met je vriend samen mag zijn? Daar word ik helemaal niet goed van. Ik woon op kamers en hij nog thuis, dat is niet handig. Mijn aanstaande schoonouders zijn bang voor gemeenschap voor het huwelijk? Hoe moet dat nu?

Antwoord

Je stelt een vraag, waarop het eerlijk gezegd moeilijk is een direct antwoord te geven. Om je vraag goed te beantwoorden zou ik toch wel wat meer gegevens van je willen hebben. Ik zit nog met allerlei vragen, omdat je je probleem maar heel kort aanduidt. Allereerst: Je zegt dat je vriend niet bij jou mag zijn. Geldt dat voor een bezoek overdag of is het de bedoeling dat hij ook ’s nachts zal overblijven. Dat maakt, dunkt me, best verschil. Dat jullie niet bij elkaar mogen komen is natuurlijk nooit te verhinderen. Ook al zou je niet op kamers wonen en thuis zijn, dan zullen er regelmatig toch momenten zijn dat jullie, zonder dat je ouders en schoonouders daar bij zijn, bij elkaar zijn. Het zal, verwacht ik, ook jullie intentie zijn om geen seksuele gemeenschap te hebben voor jullie huwelijk. Heb je dat ook duidelijk met je vriend afgesproken en gaan jullie samen biddend om de leiding van de Heilige Geest op weg naar jullie huwelijk? Dat is wel nodig.

Als je vriend ook ’s nacht bij jou zou blijven, dan ligt de zaak anders. Dan kan ik me inderdaad de vrees van je aanstaande schoonouders wel voorstellen. De gelegenheid voor gemeenschap ligt dan vlak bij. Jullie moeten geen situaties creëren, waarbij de verzoeking levensgroot aanwezig is. Het ‘vlees’, om zo te zeggen, is zwak.

Als het gaat om elkaar te ontmoeten op je kamer, dan vraag ik me af wat de reden is van je toekomstige schoonouders dat jullie bij niet samen mogen zijn. Hebben ze een negatieve ervaring opgedaan wat dat betreft met één van hun kinderen? Misschien is het goed om toch een open en eerlijk gesprek te hebben met je schoonouders, waardoor ze merken dat ze jou en hun zoon vertrouwen kunnen. Is er werkelijk een gegronde reden voor je schoonouders om hun zoon te verbieden bij jou samen te zijn, dan moet je dat respecteren en je er bij neerleggen. Leg deze problematiek ook biddend bij de Heere neer. Hij wil uiteindelijk bij alles betrokken worden.

Ik wens ze veel wijsheid en oprechtheid naar jezelf toe, naar je vriend toe, naar je eigen en zijn ouders toe en vooral naar de Heere toe.

Ds. G. van de Groep

Tags in dit artikel:

verkering