Narcistische broer

Ds. D.W. Tuinier / 3 reacties

Vraag

Mijn broer en mijn schoonzus zijn vier jaar getrouwd. Ze hebben samen een zoon gekregen. Een paar maanden geleden heeft mijn schoonzus aan mijn broer aangegeven dat ze niet meer verder kon zo. Ze heeft overal de verantwoordelijk voor, heeft een goede en drukke baan, alle zorg is voor haar als ze moe thuis komt: verzorging zoontje, eten koken, huishouding. Mijn broer heeft geen werk en teert letterlijk op de zak van zijn vrouw. Zelf zit hij hele dagen achter de buis.

Op den duur is ze gaan praten tegen ons en nu een half jaar later kunnen we concluderen dat hij een persoonlijkheidsstoornis heeft (narcisme). We hebben er veel over gelezen. We hebben haar weggehaald bij haar man, omdat ze niet meer kon. Ze wilde zelfs een einde maken aan haar leven. Nu zijn ze in huwelijkstherapie (hopelijk krijgt ze goed inzicht). Elke dag vernedering, kleinering, manipulatie... Het verhaal van mijn broer naar buiten is: vrouw heeft een burn out en ik ga voor haar mee naar therapie.

Het grote probleem: hij heeft nergens last van en zuigt alleen alle energie uit zijn slachtoffer. Nu mijn vraag: mijn schoonzus heeft er veel moeite mee om het huwelijk te verbreken, maar aan de andere kant terug gaan is geen optie zowel niet voor haar als voor haar zoontje. Mag zij scheiden? Ikzelf had een goede band met mijn broer en opeens is dit voorbij... Na al de jaren is het voor mij duidelijk wat mijn broer heeft.

Antwoord

Dag vragensteller/ster,

Met alle respect en begrip voor de uiterst verdrietige situatie waarin uw broer en (schoon)zus zich bevinden, mijn bijbelse advies is: niet scheiden. Doe er alles aan, onder biddend opzien om Gods hulp, kracht en zegen, om het huwelijk te redden. Dat is de weg die de Bijbel van ons vraagt. God werkt middellijk. Geef de moed niet op. Bidt en werk.

Terug gaan is inderdaad op dit moment niet verstandig. Daarmee is niemand nu geholpen. Daarom: blijf nu gescheiden optrekken (tijdelijk, kan wel langere tijd duren) en ga individueel en samen in (deskundige) therapie. Daarnaast: vraag pastorale hulp aan. Dit kunt u niet alleen (dragen).

Van harte sterkte, wijsheid en vooral genade toegebeden van Hem, Die u toeroept door de mond van Salomo: Ken Hem in al uw wegen, en Hij zal uw paden recht maken (Spr. 3:6).

Pastorale groet,
Ds. D. W. Tuinier

3 reacties
Tante Pollewop
Eens wat betreft de therapie. Hier is in de eerste plaats professionele hulp nodig.
AHHK76
Stel dat het waar is, dat zij een burnout heeft... dat zou zomaar kunnen...?!
Zeker in deze omstandigheden! Wat gaat hij dan doen om haar last te verlichten om haar te helpen hieruit te komen? Dat mag best aan/van hem gevraagd worden?!
Ik ben geen voorstander van echtscheiding en vindt dat de weg van therapie zeker gegaan moet worden.
Maar ik denk dat het zover kan komen dat deze vrouw voor zichzelf en haar kind moet gaan kiezen en daarom zonder haar man verder gaan.
Wat is een huwelijk waarin de man profiteert en weigert om zijn taken op zicht te nemen? Hij hoort hoofd van zijn gezin te zijn en zijn vrouw te helpen en bij te staan in alle goede dingen? Hij moet zijn vrouw beschermen! Hij doet niets van dat alles wat hij heeft beloofd... Ik vind dit geen huwelijk, dit is een leven van een parasiet...
Sterkte voor de betrokkenen!
Mona
Inderdaad vragensteller: Laat je schoonzusje zo snel mogelijk hulp zoeken!
Van dichtbij maken we iemand mee een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Het is een vre-se-lijk eenzaam leven naast iemand met deze ziekte.
Voor een mens bijna niet te dragen, zoveel onvoorstelbare situatie's vallen er voor. En je moet ze verdragen, dag in dag uit. En de buitenwereld ziet het vaak niet!
Heel veel sterkte voor de betrokken familieleden. Wees een voor je schoonzusje een veilige haven, waar ze naar altijd naar toe kan, sta achter haar, en bemoedig haar.
Maar bovenal: draag haar op in het gebed. En als het kan: bid samen om kracht voor elkaar.

Daarnaast: bid ook voor je broer! Gaat hij naar de kerk? Ik kan in je vraag geen verwijzing vinden naar God of geloof. Heb vertrouwen dat bij God alles mogelijk is!
Wel moet je ook verstandig handelen, want
het zoontje heeft een veilige basis nodig, als je schoonzusje instort is ook die basis er niet meer!

Heel veel sterkte en kracht gewenst.