Geslachtsgemeenschap na bevalling

drs. P. C. Hildering / 3 reacties

Vraag

Zes weken geleden ben ik bevallen van ons allereerste prachtkind. De bevalling verliep goed. De persfase duurde redelijk lang (1,5 uur), waardoor m'n huid veel tijd heeft gekregen om op te rekken. Volgens de verloskundige kon dat de reden zijn dat ik geen knip of scheur had. Slechts twee kleine haarscheurtjes bovenin m'n binnenste schaamlippen. Die waren binnen een week gesloten. Sinds twee weken hebben mijn man en ik weer geslachtsgemeenschap. Nu zijn er twee ongemakken waar ik graag advies voor zou krijgen.

1. M'n clitoris is erg gevoelig in negatieve zin. Pijn is een groot woord, maar er zit een drukkend gevoel. Ik vind het erg onprettig als mijn man mij daar aanraakt. Ook als ik een tijdje heb gezeten of m'n kruis afveeg na het plassen doet het zeer. Voor de bevalling heb ik hier nooit last van gehad.

2. De ingang van m'n vagina doet zeer, vooral op het moment dat mijn man bij mij naar binnen gaat. Het voelt hetzelfde als de eerste keren dat mijn man en ik geslachtsgemeenschap hadden: schraal en beurs, terwijl het wel goed nat wordt. Tijdens en na seks doet het flink zeer en na seks brandt het bij het plassen. Waar komt dit door? Is er iets aan te doen?

Antwoord

Een duidelijke vraag en een even duidelijke oorzaak. Allereerst gefeliciteerd met je eersteling. Je beschrijft een vrij lange uitdrijvingsfase en dat je weinig schade hebt opgelopen door de bevalling. De verklaring van de verloskundige dat door de langere duur er meer rek is opgetreden klopt, maar daaraan gekoppeld mag gesteld dat er ook meer kneuzing door de verhoogde druk en het rekken is opgetreden in de hele bekkenbodem.

Je schrijft dat de scheurtjes snel genezen waren, in de zin van gesloten waren. Dat is inderdaad meest een proces van maximaal tien dagen. Het genezen van een kneuzing door rek en/of druk heeft echter veel langer nodig – dat kan wel tot zes weken en soms zelfs langer duren. Hoe lang het duurt hangt ook af van wat er op het gebied af komt. Aangezien je als jonge moeder in ieder geval vaak je baby moet tillen (hetgeen druk veroorzaakt op je bekkenbodem) is al één van de redenen waarom herstel langer kan duren. Daarnaast is er de hormonale kant. Met de bevalling duikelt je hormoonspiegel naar beneden en dat heeft allerlei invloeden – ook op de vagina en vulvaslijmvlies/huid. Het kan inderdaad een periode kwetsbaarder zijn. Daarbij speelt mee of je al dan niet borstvoeding geeft en of je al dan niet al met iets van een pil bent begonnen.

Persoonlijk geef ik altijd aan dat een kraambed zes weken duurt en dat pas na die herstel/balanstijd mogelijk een eindsituatie is ontstaan – niet altijd overigens. Maar zijn er dan nog problemen, is het goed die te bespreken op iets als een nacontrole.

Al met al denk ik dat je iets te snel bent geweest met de gedachte dat je bekkenbodem al volledig hersteld was. Wat betreft de aanpak: het is een optie om de brand en het schrijnen met een passende zalf aan te pakken, soms helpt koelen (b.v. bij gevoel van druk), misschien is het goed toch even een plasje na te laten kijken (soms speelt de blaas ook een rol) en tenslotte: gun je bekkenbodem nog even wat hersteltijd.

Drs. P. C. Hildering

3 reacties
leene
Vier weken na de bevalling geslachtsgemeenschap? Dat is heel snel. Dat zullen niet veel je nadoen. ( ik heb veel zwangeren en pas bevallen vrouwen begeleid) Maar je hebt geen rupturen of een knip dus wat let je maar er heeft nog al een aardbeving plaatsgevonden daar beneden. Dus ja wat verwacht je... geef het even de tijd. Glijmiddel wil ook wel eens helpen en sex/liefde bedrijven kan ook wel een klein poosje zonder penetratie toch?
@nn
Het verhaal klinkt wel wat herkenbaar. Ik zou een spiegel nemen en even goed kijken of er toch niet een minuscuul scheurtje in het perineum zit.
Hiervoor hoef je niet uitgescheurd geweest te zijn tijdens de bevalling.
Ook een vaginale schimmelinfectie lijkt me goed mogelijk. Hiervoor kun je tegenwoordig zonder recept bij de drogist crème of ovules halen.
drj
Waarom deze vragen niet gewoon met je verloskundige bespreken bij de nacontrole? Die kent je en kan nakijken wat er aan de hand is.
Advies op afstand blijft advies op afstand (hoe prima het advies van dr. Heldering ook is).