Gemis in seksuele relatie

E. (Betsy) Westeneng / 6 reacties

Vraag

Ik ben gelukkig getrouwd met mijn man. We hebben het heel goed samen, maar op seksueel gebied mis ik wel het samen een zijn. Het gebeurt heel vaak dat mijn man alleen bevredigd wordt. Dit wekt bij mij veel teleurstelling en frustratie op. Ik kan wel op diverse manieren bevredigd worden en dat weet mijn man ook, alleen hij doet het niet. Als hij zo ver is, dan is het klaar en stoppen we. Het is dus van één kant. Ik gun het hem heel erg hoor en wil alles naar zijn zin maken. Maar ik wil het ook graag samen fijn hebben. Soms gebeurt het wel. Dan begin ik heel hard te huilen en als hij vraagt wat er is, dan zeg ik het niet, wil hem geen pijn doen. Maar ik voel dat het scheef groeit. Ik heb soms dat ik er dan zelf wat aan doe om toch het ‘gevoel’ te hebben en dan heb ik zo’n spijt. Ik wil het rein houden en voel me dan ongelukkig. Wat moet ik doen? Ligt dit aan mij? Denk ik te veel aan mijn gevoelens? Ik weet het soms niet meer.

Antwoord

Je bent dus met regelmaat heel eenzaam in je huwelijk. Dat is zwaar! Geen wederzijds gedeelde intimiteit, geen communicatie daarover. Af en toe geeft je man een opening om je moeite uit te spreken. Je bent bang hem pijn te doen. Waarom zou het uiten van je gevoelens je man pijn doen? Niet communiceren over essentiële zaken in je huwelijk is voor beide partners pijnlijk. Het schept afstand bij jezelf, maar ook je man moet dit voelen.

Ik adviseer je je gevoelens eens op te schrijven over wat je mist in jullie seksuele relatie. Zoek vervolgens een rustig moment uit waarop je het je man -in jouw aanwezigheid- kunt laten lezen of je kunt het hem voorlezen. Benoem dat je de wederzijdse intimiteit mist en geef concreet opties aan hoe dat wat jou betreft zou kunnen veranderen. Als het jullie lukt om je hierover open en eerlijk te kunnen uitspreken naar elkaar is dat mijns inziens de sleutel naar verandering.

Betsy Westeneng

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk
6 reacties
moedervan2
Ik merk dat je jezelf nogal wegcijfert. Je stelt de vraag: denk ik teveel aan mijn gevoelens? Waarom zou je niet allebei een tevreden seksleven mogen hebben? Als hij t fijn heeft, mag jij dat toch ook hebben?
Ook lees ik dat jullie er dus niet over praten. Schaam je je daarvoor? Ik zou zeggen: trek de stoute schoenen aan en praat erover, al is het met het schaamrood op de kaken. Gewoon tijdens de maaltijd (als jullie kinderen hebben is dit niet zo handig denk ik) of op een moment dat je beiden wat te doen hebt, bijv tijdens de afwas (hoe je elkaar niet aan te kijken).
Ik lees dat je man wel weet hoe hij het voor jou fijn moet maken, maar dit niet doet. Dit vind ik apart. Blijkbaar geef jij geen signalen af dat jij dit ook echt wilt, blijkbaar denkt hij dat jij het net zo fijn hebt als dat hij het heeft. Kortom: wees eens echt duidelijk! Dat is niet kwetsend! Het is verrijkend.
@nn
Ik sluit me aan bij wat er al gezegd is. Ik hoop van harte dat u en uw man het gesprek hierover kunnen aangaan.
Goede communicatie is absoluut de sleutel tot een intieme relatie! Dingen verzwijgen om je partner niet te kwetsen zal uiteindelijk alleen het tegenover gestelde resultaat hebben, lijkt mij. Persoonlijk zou ik juist zeer gekwetst zijn als ik zag dat mijn partner verdriet had en hierover niet wilde praten.

Vraag uw man na een vrijpartij gewoon eens wat hij er van vond en vertel vervolgens hoe u het zelf ervaren heeft. Vertel wat u fijn vond en wat u er nog aan mist.

verder heb ik nog 2 boekentips:
TROUW EN TEDER, (seksualiteit in het huwelijk), auteur Alie Hoek-van kooten.
SAMEN GROEIEN (Auteurs Christine en Leo Habets). Het laatst genoemde boek is een 'praatboek' voor echtparen. Allerlei onderwerpen komen aan bod, waaronder ook seksualiteit.
Echte aanraders!
AHHK76
Inderdaad praat erover... Jouw man begrijpt dit niet vanzelf. Jij moet hem dit vertellen of een brief aan hem schrijven. Zo groeit het inderdaad scheef... Maar daar ben je wel zelf bij. Je kunt er iets aan doen, zet die stap. Vertel van jouw verdriet...
Sterkte!
Catherine
Telkens als ik zo'n vraag lees denk ik, waarom leren wij van onze ouders niet hoe wij open en eerlijk over seksualiteit kunnen praten?
We gaan wel het huwelijk in met kennis van de technische details, maar het lijkt er soms op of het gevoel ondergeschikt is.
Huilen kan opluchten maar lost niets op zo. Je zult toch je man moeten vertellen wat er hapert. Sterkte!
Kaneel
Nog een boekentip: Met vreugde vrouw zijn... en wat de man daartoe kan bijdragen - Ingrid Trobisch. Een oud boek, maar over deze dingen heel waardevol!
Spatie
En ja gelukkig ook weer de boekentips. M'n boekenkast puilt inmiddels uit.