Relatietwijfels slaan toe

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 17 jaar, heb al zo'n 1,5 jaar iets met een jongen en sinds 3 maanden hebben we officieel een relatie. In die 1,5 jaar ervoor hebben we elkaar al heel goed leren kennen, we kunnen over alle belangrijke zaken met elkaar praten. Nu beginnen bij mij alleen na 3 maanden een relatie de twijfels toe te slaan. Ik mis hem eigenlijk niet als ik hem een paar weken niet zie, ook vind ik mezelf, en hem (ook 17 jaar) eigenlijk te jong. Ik twijfel er erg over of hij wel de ware is, door deze dingen. Ook merk ik dat ik onbewust andere jongens leuk ga vinden (dat gaat dan niet om uiterlijk, maar om hoe ze zijn), terwijl ik weet dat dit echt niet kan. Het probleem is dat dit van zijn kant totaal niet zo is, hij gaat mij juist steeds leuker vinden en meer van mij houden. Hoe moet ik hiermee omgaan, of is het toch beter om de relatie stop te zetten? Ook ben ik dan best bang voor reacties uit mijn omgeving, van: “Zie je wel, je was veel te jong”, en meer van zulke dingen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hoe kan dat nou? Sinds je wat meer een vaste relatie hebt met je vriend ga je twijfelen en vind je jezelf ineens te jong... Weet je, wat je moet gaan doen? Gewoon eens opschrijven (voor jezelf) waarom je verkering wilt (hebt) met deze jongeman. Wat maakt hem zo aantrekkelijk voor jou? Wil je je leven met hem delen? Met hem oud worden? Vraag jezelf af of je je nu al wilt binden (min of meer), of dat je toch liever gewoon vriendschap wilt zoals het al meer dan een jaar het geval is. Bespreek het met hem. Misschien komt hij je bewust of onbewust nu wat te dicht op de huid... hij heeft ook zo zijn verwachtingen, denk ik. Ja, jullie zijn inderdaad nog jong. En het is goed om je te realiseren dat je verkeringstijd met name dé periode is om te ontdekken of je bij elkaar past, of je ‘de ware’ bent voor elkaar. Zo niet en houdt de relatie op, dan zullen er mensen om je heen een oordeel hebben, maar daar hoef je je niks van aan te trekken. Het gaat om jou, om jullie, nietwaar!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

relatietwijfels