Zakgeld

J.M. Strijbis / 2 reacties

Vraag

Vanaf welke leeftijd is het goed om kinderen zakgeld te geven en hoeveel?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Zakgeld is een veelbesproken onderwerp. Uw vraag is dan ook een vraag die bij meerdere ouders leeft. Uw vraag zomaar beantwoorden is niet zo gemakkelijk. Immers, het gaat over meer dingen dan alleen maar zakgeld geven. Het gaat ook om leeftijden en een visie op zakgeld geven.

Bij de banken pleiten ze voor het 6e levensjaar. Dat is gemiddeld het jaar waarop kinderen munten kunnen herkennen. Bij het ene kind zal dat wat eerder zijn en bij het andere kind wat later. 45% van alle vijfjarigen krijgt zakgeld. Volgens onderzoek krijgt In Nederland 82% van de kinderen van 8/9 jaar zakgeld. Dat varieert dan van 1-2 euro per week. Van de middelbare scholieren krijgt 88% zakgeld. Dat loopt dan gemiddeld op van € 2,50 per week voor 12 jarigen tot € 6,- à 7,- per week voor 17 jarigen.

Zakgeld kan een goede manier zijn om met geld om te leren gaan. Het kan ook een goede manier zijn om aan anderen te denken. Bij verjaardagen of een collecte. Hoe het zou kunnen: het lijkt mij goed om kinderen zakgeld te laten ´verdienen´. En of je er dan met zes jaar aan begint of bijvoorbeeld met tien jaar is van minder belang. (hoewel: jong geleerd is oud gedaan). Als voorbereiding op de volwassenheid helpt het om kinderen te laten ervaren dat geld waarde heeft. Die waarde wordt nog sterker ervaren als je er wat voor doet. Dat kunnen gewone klusjes zijn, zoals ze in ieder huishouden gebeuren moeten. Je doet het met elkaar (sociale component) en het levert wat op. Een deel daarvan krijgt het kind in de handen en een deel gaat naar de bankrekening.

Ouders bepalen meestal zelf de hoogte van het zakgeld. Wat wel meetelt is hoeveel ouders te besteden hebben en wat het kind zelf moet betalen. Bijvoorbeeld:

6 - 8 jaar:   cadeautjes voor familie, speelgoed, snoep, sparen
9 - 12 jaar: sparen, een abonnement op een blad, voer voor een (klein) huisdier, cadeautjes voor gezinsleden en vriendjes, snoep
12+:           kleedgeld

Laat zakgeld een vast bedrag zijn en maak afspraken over de besteding ervan. Geeft het ook op een vast tijdstip. Hopelijk geeft dit wat stof tot overdenken en het maken van keuzes.

J.M. Strijbis

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Gouda
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Docent(opleider) Driestar Hogeschool

Tags in dit artikel:

opvoeding
2 reacties
pannenkoek
Zakgeld bij ons vanaf 12 jr, als ze naar het VO gaan. Eerder hebben ze het hier niet nodig, en iets kopen voor zichzelf moet nog komen. We wonen afgelegen, dus dat wordt gewoon niet gedaan.
Werken voor geld hier op de boerderij doen ze vanaf een jaar of 6/7. Wij moeten ook werken voor ons geld, dus dat leren zij ook maar. Hoe leuk is het als je 9 bent en aan het eind vd zomervakantie stop je 70 euro in je spaarpot.
Zakgeld gaat ieder 2 jr omhoog. Kleedgeld vanaf een jaar of 15.
bakvis
Hier krijgen ze vanaf 8 jaar zakgeld. Vaak sparen ze en kopen ze in de zomervakantie iets. Vanaf 8 jaar krijgen ze 50 cent per week.
Oudste is nu 13 en krijgt 7,50 per maand.
Kleedgeld doen we hier niet aan. Ze krijgen wat ze nodig hebben.