Karakter van mijn vriendin

C. M. Chr. Rots - de Weger / 9 reacties

Vraag

Mijn vriendin en ik hebben al langere tijd verkering. Voor onze verkeringstijd kenden we elkaar al een tijd en gingen we ook best veel met elkaar om. Ze liet merken dat ze van me hield en eigenlijk wel meer wilde. Ik voelde op dat moment niet zoveel voor haar, maar vond het wel prima om een relatie te hebben en heb haar verkering gevraagd. Nadat we een tijd verkering hadden, gingen we steeds verder op lichamelijk gebied. Helaas zelfs zover dat we ook seks hebben gehad. Eigenlijk daarna pas besefte ik dat we ons aan elkaar gegeven hadden en nu ook moesten trouwen.

Eerst was dat eigenlijk niet eens zo’n probleem voor mij omdat onze relatie ondanks moeilijke dingen die we meemaakten best goed verliep. Ook wat het geloof betreft konden we elkaar goed begrijpen en steunen. Toch was het voor mij niet echt helder wat ik nu voor haar voelde. Daarnaast merkte ik dat ik ondanks onze relatie veel naar meisjes in mijn omgeving bleef kijken en af en toe ook flirtte of dacht hoe het zou zijn om met één van hen verkering te hebben. Dat was niet iets wat ik wilde, maar het gaf me een goed gevoel en het lukte me bijna niet om te laten. Ik besprak het iedere keer met m’n vriendin omdat ik hier eerlijk in wilde zijn naar haar toe.

De laatste tijd wordt het echter steeds lastiger om voor m’n vriendin te kiezen en niet naar andere meisjes te kijken/erover te denken. Ik kwam erachter dat ik het karakter van mijn vriendin gewoon niet zo kan waarderen en daarom heb ik weinig gevoelens voor haar of ik voel me negatief tegenover haar. Dit terwijl ik bij andere meisjes het karakter wel kan waarderen (al ken ik ze natuurlijk maar voor een klein stukje). Ik heb het hier erg moeilijk mee. Ik wil mijn vriendin geen pijn doen en ik wil bij haar blijven omdat we ons aan elkaar gegeven hebben. Maar ik verwacht op deze manier niet veel van een huwelijk tussen ons. Ik ben bang dat het dan al snel strandt. Ik besef dat er bij mij iets zal moeten veranderen. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik haar karakter meer ga waarderen en de behoefte aan een relatie met een ander meisje afneemt?

Antwoord

Beste jongeman,

Liefde heeft niet alleen met gevoelens te maken, of met seksualiteit. Het gaat ook om keuzes met de daarbij behorende consequenties. Kies je ervoor om haar gelukkig te maken: gá er dan voor. Zet andere meiden uit je hoofd. Richt je op haar, geef haar het respect dat zij verdient. Ondanks haar tekortkomingen en/of moeilijke karaktertrekken. Maak van beperkingen mogelijkheden en uitdagingen voor jezelf en voor jullie beiden.

Kies je ervoor om je hart naar andere meisjes te laten uitgaan, houdt háár dan niet langer aan het lijntje. Dat verdient ze niet. Daarmee doe je haar minstens zoveel pijn als met het idee “haar geen pijn te willen doen”!

Je bént al te ver gegaan door je aan elkaar te geven, zoals je schrijft. Dat kan een goede reden zijn om te vechten voor deze relatie. Als dát jouw en jullie keuze is kan er ook (steeds) opnieuw iets moois opbloeien.

Dat laatste wens ik je toe, maar ja, ik zit op een afstand en ken jullie niet persoonlijk. Sterkte dus maar bij het nemen van een eerlijke beslissing, die beiden rust brengt! Waarbij toch nog even dit: je openingszinnen laten me niet los. Ik bedoel deze: “Ze liet merken dat ze van me hield en eigenlijk wel meer wilde. Ik voelde op dat moment niet zoveel voor haar, maar vond het wel prima om een relatie te hebben en heb haar verkering gevraagd. Nadat we een tijd verkering hadden, gingen we steeds verder op lichamelijk gebied. Helaas zelfs zover dat we ook seks hebben gehad.” Mag ik zeggen dat je het wel gemakkelijk vond en seks hebt láten gebeuren? Tja, verleiding ontslaat je nog niet van je verantwoordelijkheid! Pas op, dat deze houding van ‘naar haar afschuiven van verantwoordelijkheid’ niet je relatie gaat beheersen. Zorg dat het gesprek met haar óók dáár over gaat: jullie béíden hebben je laten meeslepen door hartstocht en begeerte. Dat vraagt van béíden verootmoediging (om dat mooie oude woord maar eens te gebruiken). Naar God, naar elkaar.

Gode bevolen,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijkverkering
9 reacties
leene
Zoals altijd een goed antwoord van mw Rots. Liefde is soms echt een keuze. Je kunt wel blijven denken dat een ander leuker is maar het gras bij de buren is altijd groener dan je denkt, als je nog veel vriendschap voelt en je steunt elkaar op geloofsgebied dan is dat al heel wat. Als de karakters zo verschillend zijn dat het echt niet meer lukt raad ik aan om niet te trouwen ondanks het seksuele contact. Maar als je het uitmaakt omdat je denkt dat een ander wellicht toch leuker is kom je wrsch bedrogen uit. Het moet me nog van het hart dat ik het opvallend vind hoeveel jongeren met elkaar naar bed gaan. Hoe komt dat nu?? Alsof het je zomaar overkomt dat is natuurlijk niet zo. Vind bovenstaande om die reden ook een slap verhaal. Maar ik besef dat deze jongeman niet de enige is
AHHK76
Beste Jonge Man,
Al zou je het mooiste, liefste meisje hebben met het beste karakter...
Dan moest je waarschijnlijk nog vechten om tevreden te zijn met haar en niet om je heen te kijken naar anderen. Dit omdat je zelf ook niet volmaakt bent en geen enkel meisje volmaakt is... Dit betekent inderdaad dat je moet gaan kiezen, voor wie je nu wilt gaan.
Als je seks hebt met iemand dan wordt er een stofje aangemaakt in jouw hersenen die zorgt dat je nog meer verbonden aan elkaar raakt. Dus als je deze relatie gaat verbreken dan ben je nog niet echt vrij. Ik weet van een meisje die met 2 jongens seks heeft gehad en ze heeft zo'n hekel aan ze. Ja want ten diepste blijf je aan elkaar verbonden. Je laat een stukje van jezelf achter bij de persoon met wie je dit gedaan hebt. Er staat zelfs in de Bijbel dat als je een hoer aanhangt dat je één vlees met haar bent. Dat begreep ik nooit, totdat ik hoorde hoe dat werkt in een mens, zoals ik het net uitlegde. Daarom zal het moeilijker zijn in een nieuwe relatie om te hechten aan elkaar!
Maar dit meisje heeft al veel van jou verdragen. Jouw bekentenissen dat je wel naar andere meisjes kijkt en met ze flirt zullen iets met haar gedaan hebben. Toch is ze jou trouw gebleven. Ben jij dat waard en wil jij nu ook voor haar gaan? Die vraag kun je alleen zelf (biddend) beantwoorden. Je stopt met deze relatie of je gaat er helemaal voor. Want als jij jouw eigen gazon verwaarloost dan is het gras bij de buren altijd groener. Halfslachtigheid is funest...
cees0102
Even als mannen onder elkaar:

Er is geen ruimte voor het al dan niet kiezen voor je vriendin (vrouw). Ben je nou helemaal! Je hebt al voor haar gekozen! Denk dus niet dat je kunt kiezen voor het al dan niet doorgaan met jullie relatie. De vraag is niet of je verder moet met deze relatie, maar hoe je verder moet. En het antwoord is simpel. Gewoon, zoals de meeste relaties dit doen. De ene keer voert trouw de boventoon en de andere is dit je liefde voor haar. Kijken naar andere vrouwen levert je niets op dan leegte. Hoe kun je dit verantwoorden? Kappen dus daarmee.
Als je jezelf negatief voelt tegenover haar, zou ik me maar eens diep gaan schamen en over jezelf na gaan denken. Je kunt haar karakter niet zo waarderen? En hoe zou dat komen denk je? Verdien je beter? Dan ben je dus negatief over de beste helft van jullie relatie. Wie denk je wel dat je bent? Overschat jezelf eens niet zo. Je hebt eerder veel redenen gegeven dat zij jou zou moeten dumpen. Dus mijn advies: hou op met dit slappe goddeloze ( zonder God) gedoe.
Let
Beste Cees0102,

Als ik de vraag goed lees, wil deze jongen niet zijn meisje verlaten maar vraagt hij zich af hoe hij op een goede manier bij haar kan blijven. Hij geeft zelfs aan dat hij bang dat als het op deze manier verder gaat, hij bang is dat zijn huwelijk zal stranden. Over een huwelijk denk je toch niet na als je van plan bent om bij de ander weg te gaan?
Citaat: "Hoe kan ik er voor zorgen dat ik haar karakter meer ga waarderen en de behoefte aan een relatie met een ander meisje afneemt?"
cees0102
Beste Let,

Goed lezen hoor! Als je naar andere meisjes kijkt en zelfs met ze flirt, ben je bezig je te verwijderen/ afstand te nemen van je huidige relatie. En dat is verwerpelijk. ( lees: overspel!) Want dat is de kiem van het breken van je relatie, terwijl hier sprake is van een man/vrouw relatie.
Dus het zou kunnen dat deze jongen zegt haar niet te willen verlaten, maar zijn eigen omschrijving van zijn gedrag verraad een tegenstrijdigheid.

Relativerende opmerkingen zijn hier dan ook niet op zijn plaats.

Antwoord op de door jouw aangehaalde citaat: door te stoppen met het inslaan van een heilloze weg. Daarnaast jezelf, je vriendin ( vrouw) en je relatie, maar bovenal de Heere God serieus te nemen.

Vragensteller lijkt een causaal verband te zien tussen zijn waardering voor het karakter van zijn levensgezel en zijn zoektocht/ gerommel met andere meisjes. Dat is maar de vraag.

Lees de beginzin van de laatste alinea. Daar heeft vragensteller het toch echt over kiezen. En daar heb ik op gereageerd. Het antwoord van mevr. Rots doet dit overigens ook.
CrA
Beste vraagsteller,

Je zegt: "Eigenlijk daarna pas besefte ik dat we ons aan elkaar gegeven hadden en nu ook moesten trouwen." Het moet niet, het mag. Onder het OT was dit wel het geval, maar de ceremoniele wetten zijn afgedaan
cees0102
Beste Cra,

Je stelling berust op een grote vergissing. De instelling van het huwelijk in de staat der rechtheid heeft niets met de afschaffing van de ceremoniële wetten te maken. En trouwens, je stelling gaat ook tegen de tien geboden in, welke ook niet zijn afgeschaft.
CrA
Beste cees0102, een man/vrouw verhouding ontstaat niet door het hebben van seks met elkaar, maar door een wettig huwelijk. Er is geen sprake van overspel, maar van hoererij.
Maar als vraagsteller deze burgerlijke wet in het OT wilt houden, dan moet hij naar de vader van zijn vriendin gaan en zijn verhaal doen. Ik vermoed dat hij geen toestemming voor een huwelijk zal geven. Je gunt je dochter toch een man die van haar houdt en niet naar anderen meisjes kijkt? Vervolgens kan hij de zaak afkopen met 50 sikkel zilver en is vrij man(Ex. 22:16-17).
cees0102
Beste CrA,

Er bestaan verschillende visies over wanneer er sprake is van een man/vrouw verhouding. Dit laat ik rusten. Ik volg jouw visie hierin. Er is hier inderdaad sprake van hoererij (of ontucht) en niet van overspel. Maar dat maakt voor het ‘worden tot één vlees’ natuurlijk niet uit.