Gevolgen ontsteking aan tand

drs. G.H. Hoek / 3 reacties

Vraag

Als je steeds ontsteking aan je tand hebt en je doet er niks aan, kan dat dan naar binnen slaan? Zo ja, kun je er aan overlijden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Inderdaad kan een ontsteking zich zowel in onderkaak als bovenkaak zodanig uitbreiden dat dit zelfs tot levensgevaarlijke situaties aanleiding kan geven. In Nederland komt het echter bijna nooit zo ver. Uitbreiding van een tandabces naar de ruimtes in de hals komt maar enkele keren per jaar voor.

Bezoek de tandarts regelmatig zodat ontstekingen tijdig onderkend en behandeld kunnen worden.

Met vriendelijke groet,
Henk Hoek, tandarts

drs. G.H. Hoek

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Otterlo
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

tandarts
3 reacties
Mona
Regelmatig een ontsteking hebben kan later ook zorgen voor oedeem in de bijv. de wangen. Doordat het weefsel wordt aangetast, wordt de afvoer van vocht ook verminderd.
Verder heeft je mondhygiëne een grote invloed op de gezondheid van je hart.
(daar is heel veel over te vinden op internet)
Verwaarloos dus nooit een ontsteking aan je tand, of tandvlees!
drernie
@mona: het is niet bewezen dat een slechte mondhygiëne van invloed is op de gezondheid van het hart. Wel zijn de risicofactoren voor het ontwikkelen van periodontitis zoals roken dezelfde als voor het ontwikkelen van cardiovasculaire problemen.
Ben wel heel benieuwd waarop jij je baseert voor wat betreft het ontwikkelen van oedeem bij herhaalde ontstekingen.
Mona
Relatie hart en vaatzieken en mondhygiëne:

http://www.hartenvaatgroep.nl/medische-informatie/hartziekten/ontstekingen-van-het-hart/endocarditis
http://www.tandvleesinfo.nl/gingivitis-of-ontstoken-tandvlees.html
(dit zijn maar twee links, er zijn er talloze)

Even over het oedeem in de wang:
Mijn schoonmoeder heeft in haar jonge jaren door omstandigheden veel ontstekingen in haar mond gehad, aan de linker kant.
Nu heeft ze steeds een dikke linkerwang, die strak aanvoelt.
Na veel onderzoeken blijkt dat het oedeem is door beschadigt weefsel (vanwege de vele ontstekingen).
Sinds twee jaar krijgt ze manuele lymfedrainage om de wang soepel te houden.