Veel pijn in linkerborst

drs. A.J. van den Noort / 1 reactie

Vraag

Ik ben onder de 20 jaar en ik heb de laatste twee dagen opeens heel veel pijn in mijn linkerborst. Soms voel ik veel pijn en soms helemaal niks. Nu heb ik gecontroleerd op knobbeltjes en ik voelde onder het randje van mijn tepel iets. Nu weet ik niet of het een knobbeltje was of gewoon de tepel. Geen ingetrokken tepel of iets van symptomen. Ik ben echter alsnog bang dat ik kanker heb. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik zou een afspraak maken bij de huisarts, hij/zij kan dan beoordelen of er afwijkingen aanwezig zijn en zo nodig aanvullend onderzoek aanvragen.

Drs. A. J. van den Noort

Tags in dit artikel:

borst(en)kanker
1 reactie
drj
Dit klinkt niet als borstkanker.
Ik kan me voorstellen, dat je je zorgen maakt, je hoort hier veel over in de media.
Pijnklachten zijn ongewoon als eerste symptoom van borstkanker.
Wat wel vaak een oorzaak van pijn in en om je borst is is irritatie van de structuren rondom de borstkas. Die veroorzaken dan een stekende of zeurende pijn. Meestal is dat na een paar weken weer weg.
Je huisarts kan je geruststellen als je bij hem langs gaat.
Hij/zij kan beslissen of verder onderzoek nodig is. Als borstkanker niet in je familie op jonge leeftijd voorkomt, is de kans dat dit iets anders is vrijwel 100%.