Duurzaamheid en christen zijn

Ds. J.D. Heikamp / 23 reacties

Vraag

Al tijden vraag ik mij af wat de rol van een christen moet zijn in een huidige westerse samenleving. Naast het geestelijke leven lijkt mij dat een christen in praktische zin ook de intenties van Jezus mag en wil nastreven. Nu is het volgens mij zo dat 'onze' levensstijl erg slecht is voor mensen op andere plekken op de wereld. Dit geldt op meerdere vlakken (kleding, spullen, auto's, etc). Onze voetafdruk is wat mij betreft veel te groot in vergelijking met de voetafdruk van mensen in arme gebieden. Dienen wij hier als christen ons niet erg bewust van te zijn?

Komen de geboden “Gij zult niet stelen” en “Gij zult niet doden” hier niet indirect om de hoek kijken? Bijvoorbeeld het eten van vlees: 1 kilo rundvlees kost 15000 liter water, aldus deskundigen; er kunnen veel meer mensen gevoed worden met het voedsel wat de dieren eten dan dat het daadwerkelijk aan vlees oplevert. Het gevolg van dit alles is dat landen nóg droger worden en mensen nog minder voedsel en drinken kunnen bemachtigen (wat op lange termijn waarschijnlijk ook weer oorlogen zal veroorzaken). Kortom, een klein voorbeeld van wat praktische keuzes in ons dagelijks leven eigenlijk voor gevolgen hebben. Kunnen wij het als christen dus maken om ons hier niet bewust van te zijn en eten/kopen wat we leuk en lekker vinden? Vaak hoor ik sommige christenen wat minachtend praten over de keuze om minder of geen vlees te eten. Ze refereren dan aan het feit dat er in de Bijbel veel vlees gegeten wordt. Is het niet zo dat de situatie door globalisering zodanig veranderd is dan christenen hun levensstijl eigenlijk moeten veranderen? Heeft God ons deze wereld niet gegeven om 'dankbaar' te leven in plaats van met hebzucht en kortzichtigheid? Waar ligt hier de rol van kerken?

Antwoord

U heeft het over het christen zijn in deze wereld met veel armoe en ellende. U kunt het goede voorbeeld geven door iedere maand het geld dat u over houdt, over te maken naar de diaconie, Woord en Daad enz. U noemt ook als voorbeeld (kleding, spullen, auto's, etc). In veel arme landen zijn ze dankbaar voor het werk dat ze mogen doen in ateliers, het produceren van andere spullen en niet te vergeten de auto-industrie. Wanneer u een normaal leven leidt en niet vreemd bent op een werkvloer dat zult u ongetwijfeld van al deze zaken gebruik maken.

Ineens tovert u een lief konijntje uit de hoed en horen we het beestje spreken: “Gij zult niet stelen en Gij zult niet doden.” Het konijntje maakt ook de toepassing: Heeft God ons deze wereld niet gegeven om 'dankbaar' te leven in plaats van met hebzucht en kortzichtigheid? Dus zegt hij of zij: indien je mij opeet, dan ben je een als christen een dief, ja een moordenaar en ben je zeer ondankbaar, hebzuchtig en kortzichtig. Beste vriend of vriendin, wees nuchter in alle dingen en zoekt geen spijkers op laag water.

Ik heb wat kippen in een hok en een ruime ren. Er was ook een haan bij. Maar zie, de buren komen klagen dat ze ‘s nachts worden gewekt door het hanengekraai. En om vriend van de buren te blijven heb ik de haan geslacht en opgegeten. Heerlijk, zo’n kippenboutje.

We slachten samen met kinderen een koe of een mooie vaars die niet drachtig wordt. De slager doet het allemaal in zakjes en gaat het de diepvries in. En als vleesliefhebbers genieten we van een heerlijk stukje rundvlees en gehakt enz. Dat gebeurt ook met een varken en smullen we van een karbonade en spek. Iedere morgen een versgekookt eitje uit eigen hok. Wij genieten van de gave die God ons geeft. Zeker, alles met mate, soms is daar zelfbeheersing voor nodig. U krijgt misschien kippenvel als u dit alles leest.

Ondanks dit alles menen we ruimhartig te mogen geven aan mensen in nood en onze verantwoording te verstaan in het omgaan met de schepping. Natuurlijk hebben wij problemen met bepaalde takken van de bio-industrie. Ik begeef mij nu 45 jaar onder de boeren in de agrarische sector en heb bij de meeste boeren een gezond en goed verstand opgemerkt in de omgang met hun beesten. Zij verstaan hun christelijke taak om verantwoord om te gaan met de schepping. Dat is Gods opdracht.

Hartelijke groeten van een dierenvriend die geen vlieg kwaad doet, maar hem probeert te vangen in een potje en buiten los te laten. Ik val Asaf van harte bij als hij zegt: ik was een groot beest bij U.

Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

rentmeesterschap
23 reacties
Samanthi
@spatie Je kunt ook oogkleppen opzetten.

Verder is matigheid een Bijbels begrip.
Ik probeer, zover het in mijn vermogen ligt, te kijken waar mijn producten vandaan komen.

Wij hebben helemaal geen auto, maar ik zou graag ieder aanraden om vaker de fiets te pakken, beter voor het milieu en voor je portemonnee, minder benzinegeld en geen dure sportschool nodig

Je hoeft niet overal krampachtig mee om te gaan, maar met een beetje gezond verstand kom je al een heel eind en dan hoef je ook niet je geweten af te kopen met een gift voor een goed doel.
Spatie
@Samanthi

Dat is jullie keuze. Een ander doet het weer op een andere manier, omdat zijn/haar omstandigheden anders zijn.
Ik heb geen oogkleppen op, maar hoe ik leef gaat jou niet aan.
Samanthi
sorry Spatie, alleen de eerste opmerking was voor jou bedoeld, de rest gewoon in het algemeen.